EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تعطیلی یک رسانه مستقل و بازداشت یک روزنامه‌نگار در میانمار
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲

پلیس و پرسنل نظامی میانمار به دفتر یک رسانه مستقل یورش بردند و علاوه بر تعطیل کردن این رسانه، خبرنگار آن هتت آنگ را بازداشت کردند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  این اقدام را را به حمله به آزادی مطبوعات دانست و آن را محکوم کرد: «حمله اخیر به رسانه‌های مستقل در میانمار، نشان‌دهنده کارزار نظام‌مند حکومت‌نظامی علیه مخالفان است. فدراسیون بسته‌شدن گروه رسانه‌ای توسعه و آزار و اذیت روزنامه‌نگاران آن را محکوم می‌کند و از دولت‌های جهان و سازمان‌های جامعه مدنی می‌خواهد تا تلاش‌های خود را برای حمایت از رسانه‌های مستقل برمه افزایش دهند.»

و شبکه خبرنگاران میانمار(MJN)  نیز این اقدام را «یکی دیگر از ظلم‌های حکومت کودتا به رسانه‌ها» دانست و افزود: «دستگیری و آزار روزنامه‌نگاران همچنان ادامه دارد.»

در بعدازظهر روز بیست‌ونهم اکتبر، گروهی متشکل از بیست سرباز و افسر پلیس از ایالت ساحلی راخین به دفتر رسانه مستقل گروه رسانه‌ای توسعه(DMG)  حمله کردند. آنان هتت آنگ، گزارشگر محلی و یک نگهبان امنیتی را دستگیر کردند و دوربین‌ها، رایانه‌ها و اسناد را ضبط کردند. بر اساس گزارش‌ها، آنگ پس از گرفتن عکس از یک مراسم مذهبی در سیتو، مرکز ایالت، دستگیر شد. آنگ و نگهبان امنیتی هر دو در یک ایستگاه پلیس در سیتوه نگهداری می‌شوند و رادیو آسیای آزاد ادعا می‌کند که این دو اجازه نداشتند با بستگان خود صحبت کنند. بنا بر گزارش‌ها سایر کارکنان این رسانه مجبور به مخفی شدن شده‌اند. این رسانه یکی از چندین نشریه مستقل است که از سال ۲۰۲۱ توسط حکومت‌نظامی محدود شده است.

طبق گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از وضعیت آزادی مطبوعات میانمار در سال ۲۰۲۲، روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها با کمپین دستگیری، بازداشت و خشونت نیروهای حکومت‌نظامی مواجه شده‌اند که اغلب از طریق یک قانون دستکاری شده توجیه می‌شود. در سپتامبر، سای زاو تایک، عکاس خبری به بیش از بیست سال زندان محکوم شد که سخت‌ترین تصمیم علیه یک روزنامه‌نگار از زمان به قدرت رسیدن حکومت‌نظامی در سال ۲۰۲۱ است.






کارت

کارت