EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


اقدام «تروریستی» دولت بلاروس برای دستگیری یک روزنامه‌نگار
سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰

مقام‌های بلاروس با استفاده از یک هواپیمای نظامی، یک هواپیمای مسافربری که با بیش از یکصد مسافر بین یونان و لیتوانی در حال پرواز بود را مجبور به فرود اضطراری در مینسک، پایتخت بلاروس کردند، تا رامان پراتاسویچ، وبلاگ نویس بلاروسی را دستگیر کنند.

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران این اقدام را «تروریسم دولتی» خوانده و ضمن محکوم کردن آن، خواستار آزادی فوری پراتاسویچ و ۲۸ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در بلاروس شدند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، اقدام مقام‌های بلاروس را «هواپیما ربایی» خوانده و با اشاره به ویدیوی منتشر شده در این زمینه، آن را نشان‌دهنده میزان آمادگی رییس جمهور بلاروس برای انتقام از منتقدان دانست.

بلانگر ضمن درخواست آزادی پراتاسویچ گفت: «تنها جرم او اعمال آزادی بیان است.»

وی همچنین خواستار اقدام شدید علیه دولت بلاروس شد و تاکید کرد که اگر این عمل با مصونیت از مجازات همراه باشد، دولت بلاروس آزاد خواهد بود به هر روزنامه‌نگار یا وبلاگ نویس برچسب تروریست بزند.
رامان پراتاسویچ، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس ۲۶ ساله و مدیر دو کانال‌ تلگرامی است که اعتراضات و تظاهرات علیه الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس را پوشش داده بود.
او از سال ۲۰۱۹ میلادی از بلاروس خارج شده و در لیتوانی زندگی می‌کرد.

ریکاردو گوتیرز، دبیرکل فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا (EFJ)، نیز از اتحادیه اروپا، شورای اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا خواست تا علیه لوکاشنکو و مسببین سرکوب آزادی مطبوعات و حقوق بشر در بلاروس اقدام کنند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت