EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دادگاهی در آمریکا پنج رسانه را مجبور به تحویل تصاویر منتشرنشده کرد
چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹

دادگاه سیاتل در آمریکا به پنج رسانه خبری دستور داد تا شماری از عکس‌ها و فیلم‌های منتشرنشده خود را به عنوان بخشی از تحقیقات در دست انجام به پلیس تحویل دهند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در همراهی با انجمن صنفی خبر آمریکا و انجمن ملی نویسندگان آمریکا این دستور را محکوم کرده و آن را نقض اصول روزنامه‌نگاری و قانون محافظت گزارشگران سال ۲۰۰۷ میلادی می‌داند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) در همین زمینه گفت : «بسیار مأیوس‌کننده است که بشنوید که دادگاه چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و هیچ علاقه‌ای به محافظت روزنامه‌نگاری نشان نداده است.»

او افزود: «ما نسبت وضعیت مطبوعات در ایالات متحده بسیار نگرانیم».

روز دوم مردادماه، قاضی سیاتل حکم داد که پنج رسانه باید تصاویر و فیلم‌های منتشرنشده از اعتراضی را که در روز ۱۰ خردادماه برگزار شد به پلیس تحویل دهند.

پلیس ادعا می‌کند که این فیلم به تحقیقات در مورد آتش‌سوزی و سرقت کمک خواهد کرد.

قانون محافظت واشنگتن تصویب شده در سال ۲۰۰۷ روزنامه‌نگاران را به دلیل کارکرد آنان در پاسخگو نگه داشتن اصحاب قدرت، گروه ویژه‌ به شمار می‌‌آورد و از این رو متعلقات آن‌ها مورد محافظت است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و انجمن صنفی خبر آمریکا و انجمن ملی نویسندگان آمریکا معتقدند که حکم دادگاه سیاتل نه تنها قانون و کار ویژه روزنامه‌نگاری را نادیده می‌گیرد، بلکه باعث می‌شود خبرنگاران نیز خود را در معرض این خطر قرار دهند که به عنوان مخبر دولت تلقی شوند.

متن کامل این خبر را در اینجا بخوانید.






کارت

کارت