EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


کشته شدن مجری رادیو غور به دست پلیس در جریان اعتراضات
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

احمد خان نوید، جوان ۱۹ ساله فارغ صنف ۱۲ مکتب بود از مدت چهار ماه بحیث گرداننده برنامه رحمت بطور افتخاری در رادیو صدای غور قرارداد نموده بود، در حالیکه ساعت ۱۱ ۲۰ ثور ۱۳۹۹ غرض کار شخصی از نزدیکی دفتر والی غور سرک قوماندانی امنیه در شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور عبور می نمود در نزد دوکان دوستش در جریان درگیری میان معترضانی که در برابر توزیع ناعادلانه کمک به مستحقین و پولیس جریان داشت، در نتیحه اثابت مرمی در عقب سرش جان باخت و به سرد خانه شفاخانه ولایتی غور انتقال گردید.
آقای بسم الله عادل مدیر مسوول رادیو صدای غور و جمعی از خبرنگاران عامل این تیر اندازی پولیس را عنوان می نمایند، مگر مسوولین و پولیس ولایت غور آغاز گر تیر اندازی و خشونت با معترضان را، خود معترضان را می دانند، ادعایی که از طرف منابع بی طرف تایید نگردیده است.

حجت الله مجددی معاون انجمن ژورنالیستان افغانستان در صحبت با مسوولین ارگان های کشفی و امنیتی افغانستان و کمیته مشترک حکومت و رسانه ها خواستار تحقیقات همه جانبه و بی طرفانه این رویداد که منجر به دریافت عاملین قتل نوید و ۴ فرد ملکی دیگر گردد، شده است.

نهاد های مدنی و کمیسیون حقوق بشر در ولایت غور طی کنفرانس ها و اعلامیه های مطبوعاتی، به رگبار بستن مردم ملکی در جریان تظاهرات مسالمت آمیز را محکوم نموده و خواستار بررسی عادلانه این رویداد گردیدند.

وزارت امور داخله، با پخش اعلامیه ی از آغاز بررسی دقیق و همه جانبه این رویداد خبر داده و گفته است که هر چه زودتر ابعاد مختلف این رویداد بررسی و عاملین رویداد به پنجه قانون سپرده خواهد شد.

ادارۀ صندوق حمایت مالی ژورنالیستان افغانستان نیز نسبت کشته شدن احمد خان نوید ژورنالیست جوان رادیوی محلی “صدای غور”، که در حادثه المناک روز شنبه ۲۰ ثور و طی درگیری بین تظاهر کننده گان و پولیس، به شهادت رسیده است، مراتب عمیق تأسف و تأثر خود را ابراز داشت.

در این اطلاعیه آمده است: “انا لله و انا الیه راجعون” به اساس اطلاعات واصله، ژورنالیست مذکور حین درگیری بین نیرو های امنیتی و مظاهره کننده گانی که خواهان تأمین عدالت در توزیع کمک ها به مردم در جریان قرنطین بودند، در حال عبور از محل درگیری در نزدیکی مقر ولایت غور به شهادت رسیده است، در حالیکه پولیس و حکام محلی ولایت غور ادعا دارند که افراد مسلح در بین تظاهر کننده گان با فیر مرمی به روی پولیس، باعث ایجاد آشوب در صحنه گردیدند. اداره صندوق حمایت مالی ژورنالیستان افغانستان بدون در نظر داشت چگونگی وقوع حادثه، شهادت این ژورنالیست جوان را ضایعه بزرګی برای خانواده رسانه یی کشور و به خصوص در سطح ولایت دور افتاده غور تلقی می کند، برای شهید مذکور بهشت برین و برای خانواده و بازمانده گانش، صبر جمیل تمنا دارد. همچنان اداره صندوق حمایت مالی ژورنالیستان افغانستان وعده می سپارد تا در صورت دریافت اسناد این شهید و تقاضای خانواده و همکارانش، طبق لایحه کاری خویش کمکی با وارثین این ژورنالیست شهید انجام خواهد داد.






کارت

کارت