EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


محکومیت توقیف رسانه‌ها و اینترنت در آستانه روز «دسترسی همگانی به اطلاعات»
جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸

در آستانه روز جهانی دسترسی همگانی به اطلاعات (IDUAI)، ۲۸ سپتامبر، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران توقیف رسانه‌ها و قطع دسترسی به اینترنت در بیش از ۳۰ کشور جهان را محکوم کرد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران دسترسی آزاد به اطلاعات را حق اساسی شهروندان دانسته و قطع آن را تهدید این حق می‌داند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در همین زمینه گفت: «ما شاهدیم که چگونه دولت‌ها بهانه‌های مختلف می‌آورند تا از دسترسی آزادانه شهروندان به اطلاعات جلوگیری کنند.»

او افزود: «در روز جهانی دسترسی همگانی به اطلاعات، ما می‌خواهیم دولت‌هایی را که دسترسی آزاد به اطلاعات و اینترنت را مسدود می‌کنند، محکوم کنیم و از آن‌ها بخواهیم تا قوانینی را اتخاذ کنند که این دسترسی را تضمین و محافظت می‌کند.»

به گفته بلانگر این یک «حق غیرقابل مذاکره» در هر نظام دموکراتیکی است.

روز دسترسی همگانی به اطلاعات در سال ۲۰۱۵ میلادی و از سوی یونسکو برای جلب توجه به اهمیت دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات در نظام‌های دموکراتیک برقرار شد.

دستیابی به جوامع عادلانه و توانمند تنها با تقویت آزادی رسانه‌ها، دسترسی همگانی به اطلاعات و دسترسی آزاد به اینترنت امکان‌پذیر است.

در سال جاری، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با محکوم کردن تعداد فزاینده توقیف رسانه‌ها و اینترنت در سال ۲۰۱۹ میلادی، روز دسترسی به اطلاعات را گرامی می‌دارد.

علی‌رغم رشد ضریب نفوذ اینترنت و تصویب چندین مورد از قوانین آزادی و یا دسترسی به اطلاعات در کشورهای جهان، هنوز فشار بی‌امان به حق اساسی شهروندان برای دسترسی آزاد به اطلاعات مشاهده می‌شود.

براساس تحقیقات فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، ۳۱ کشور در طول سال ۲۰۱۹ حداقل یک بار رسانه‌ها‌ یا دسترسی به اینترنت را مسدود کرده‌اند.

در حالی که اکثر موارد توقیف در کشورهای آسیایی و آفریقایی رخ داده است، دولت‌هایی از سراسر جهان روند کنترل رسانه‌های شهروندان و اینترنت را تشدید کرده‌اند.

هفت کشور اروپایی نیز تاکنون اقدام به متوقف کردن دسترسی به رسانه‌ها و اینترنت کرده‌اند.

در گزارشی با عنوان KeepItOn 2018 افزایش ۱۶۱ درصدی خاموشی اینترنت در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ مشاهده شد (۷۵ مورد در سال ۲۰۱۶ و ۱۹۶ مورد در سال ۲۰۱۸).

همزمان،‌ توقیف رسانه‌ای با انگیزۀ سیاسی بیشتر شده است.

در میان کشورهایی که برجسته‌ترین حمله به آزادی اطلاعات را دارند، مصر با بیش از ۳۴ هزار وبسایت مختلف که دچار قطعی متناوب یا همیشگی در ماه آوریل ۲۰۱۹ بوده‌اند، قرار دارد.

همچنین، نام هند با ۷۲ مورد خاموشی هدفمند اینترنت در سراسر کشور و ترکیه که حداقل ۱۷۰ رسانه در آن از سال ۲۰۱۶ به اتهام گسترش «تبلیغات تروریستی» تعطیل شده‌اند، نیز در این میان دیده می‌شود. اما این‌ها تنها کشورها نیستند.

کشورهای آسیا و اقیانوسیه مانند میانمار، اندونزی، پاکستان، سریلانکا، ایران، ازبکستان و قزاقستان هم اینترنت یا رسانه‌ها را به طور خودسرانه قطع یا توقیف کردند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت