EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تصمیم دادگاه عالی کرواسی حق اشتغال رهبران اتحادیه‌ها را نقض می‌کند
دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳

دادگاه عالی کرواسی در شانزدهم می اعلام کرد اخراج هروویه زوکو، رئیس انجمن روزنامه‌نگاران کرواسی (HND) توسط رادیو و تلویزیون کرواسی (HRT) در سال ۲۰۱۸ قانونی بوده است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)و انجمن روزنامه‌نگاران کرواسی، این تصمیم ناعادلانه را محکوم کرده و خواستار عدالت برای زوکو و شناسایی حقوق وی شدند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این باره گفت: «ما حمایت کامل خود را از هروویه زوکو که به ناحق اخراج شده است، اعلام می‌کنیم. ما به شدت تصمیم دادگاه عالی کرواسی را محکوم می‌کنیم، این حکم نقض تعهدات اشتغال و حمله‌ای آشکار به اتحادیه هم‌پیمان ما و رئیس آن است.»

انجمن روزنامه‌نگاران کرواسی نیز خواستار حمایت سازمان‌های هم‌پیمان از جمله فدراسیون و اعضای آن شد و اعلام کرد: «ما قوی خواهیم ماند و خاموش نخواهیم شد.» این اتحادیه هشدار داد که زوکو علیه تصمیم دادگاه عالی به دیوان قانون اساسی شکایت خواهد کرد.

فدراسیون بین المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران(IFJ-EFJ) از مدیریت رادیو و تلویزیون کرواسی خواستند تا دستور اخراج را متوقف کند، زیرا این اقدام به عنوان یک عمل تلافی‌جویانه علیه زوکو و یک عمل تهدیدآمیز علیه همه روزنامه‌نگاران و شاغلین در رادیو و تلویزیون کرواسی است.

زوکو به مدت بیست سال به عنوان خبرنگار و سردبیر در رادیو و تلویزیون کرواسی کار کرده است. هروویه زوکو اعلام کرد مبارزه حقوقی علیه رادیو و تلویزیون کرواسی را آغاز کرده است و گفت که اخراج او غیرقانونی و بر اساس اتهامات نادرست بوده است.






کارت

کارت