EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


احتمال صدور حکم حبس ابد برای مالک غول رسانه‌ای هنگ‌کنگ
سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲

محاکمه جیمی لای، بنیانگذار اپل دیلی، در هجدهم دسامبر آغاز می‌شود و مالک غول رسانه‌ای هنگ کنگ با اتهامات «فتنه گری» و «تبانی با نیروهای خارجی» مواجه خواهد شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  از مقامات هنگ‌ کنگ خواست تا به آزار و شکنجه طولانی مدت لای پایان دهند، همه اتهامات علیه او را فوراً پس بگیرند و به حق رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران مستقل در هنگ ‌کنگ برای آزادی بیان احترام بگذارند. فدراسیون در ادامه تأکید کرد: «استفاده از قانون ظالمانه امنیت ملی و قوانین قرون وسطایی «فتنه» برای خاموش کردن صداهای منتقد و مستقل در هنگ کنگ باید متوقف شود. دولت‌ها، جامعه مدنی، گروه‌های آزادی مطبوعات و سازمان‌های رسانه‌ای باید به محاکمه لای توجه زیادی داشته باشند و به اعمال فشار برای صدور حکم عادلانه ادامه دهند.»

محاکمه جیمی لای بنیانگذار و مالک رسانه اپل دیلی در پرونده جدیدی که برای وی تشکیل شده است، پس از سه بار تعویق در هجدهم دسامبر آغاز خواهد شد. انتظار می‌رود این محاکمه حداقل تا مارس 2024 ادامه داشته باشد. لای به خاطر حمایتش از جنبش دموکراسی‌خواهی هنگ ‌کنگ شهرت دارد و به دلیل فعالیت و انتقاد از دست‌اندازی حزب کمونیست چین به خودمختاری هنگ کنگ، با بازداشت و پیگرد قانونی مکرر مواجه شده است.  در دهم دسامبر 2022، او به پنج سال و نه ماه زندان محکوم شد. لای هفتادو‌شش ساله، پس از گذراندن بیش از 1000 روز در زندان، اکنون به اتهامات ادعایی «فتنه» و «تبانی با نیروهای خارجی» محاکمه می‌شود که بر اساس قانون امنیت ملی ممکن است برای وی حکم حبس ابد به دنبال داشته باشد.

 فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در گزارش خود با عنوان «روایتی که ساکت نخواهد شد: گزارش وضعیت آزادی بیان در هنگ کنگ»، تخریب آزادی مطبوعات و آزادی‌های مدنی هنگ کنگ در سالهای اخیر را شرح داده است.






کارت

کارت