EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تلاش مقام دولتی اندونزی برای رشوه‌ دادن به یک خبرنگار
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲

یک خبرنگار رادیو نیوزلند (RNZ) مدعی شده است که یک مقام اندونزیایی پس از مصاحبه‌ای در جلسه اخیر یک سازمان بین‌دولتی ملانزیا در پورت ویلا، وانواتو، تلاش کرده که به او رشوه بدهد و پس از رد رشوه، تلاش کرده تا او را ارعاب کند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) ، انجمن رسانه‌ای وانواتو (MAV) و اتحاد روزنامه نگاران مستقل اندونزی (AJI)، تلاش برای پرداخت رشوه و آزار و اذیت این روزنامه‌نگار را محکوم کردند و از مقامات مربوطه خواستند این حادثه را به طور کامل بررسی کنند.
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) در این رابطه اعلام کرد: «مداخله دولت در گزارش‌های مستقل و انتقادی بسیار نگران‌کننده است. این حادثه ادامه روند هشداردهنده ایجاد ارعاب در گزارش‌های مربوط به پاپوآ غربی است. فدراسیون از دولت اندونزی می‌خواهد که این حادثه ادعایی رشوه و آزار و اذیت را به طور کامل بررسی کند و برای اطمینان از پایبندی خود به آزادی مطبوعات اقدام کند.»
در بیست‌وسوم آگوست، کلوین آنتونی، خبرنگار رادیو نیوزلند گزارش داد که آردی نوسوانتورو، نماینده دولت اندونزی، پس از مصاحبه اختصاصی او با سفیر اندونزی مبلغ نامعلومی به او «هدیه» داد که آنتونی نپذیرفت. در آن مصاحبه، آنتونی از سفیر درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات مرتبط، از جمله پاپوآ غربی سؤال کرد. به گفته آنتونی، نوسوانتورو قبلاً نارضایتی دولت اندونزی را از پوشش خبری تلاش‌های استقلال‌طلبانه در پاپوآ غربی ابراز کرده بود. آنتونی گزارش داد که نماینده دولت اندونزی در روزهای بعد همچنان پیام می‌داد، تماس می‌گرفت و او را دنبال می‌کرد و به همین دلیل احساس آزار و اذیت و ناامنی می‌کرد. یک مقام وزارت خارجه اندونزی ادعای پیشنهاد رشوه به این روزنامه‌نگار را رد کرده است.
روزنامه‌نگاران و جامعه مدنی در پاپوآ غربی در سال‌های اخیر با تهدیدها، محدودیت‌ها و خشونت‌های فزاینده‌ای مواجه شده‌اند. در ماه فوریه، ویکتور مامبور، روزنامه‌نگار مشهور در خارج از خانه‌اش در جایاپورا با بمب‌گذاری مورد حمله قرار گرفت.






کارت

کارت