EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


یک عکاس خبری در میانمار به بیست ‌سال زندان محکوم شد
چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲

سای زاو تایک عکاس خبری، پس از پوشش خبری ویرانی ناشی از طوفان موکا در میانمار، به بیش از بیست سال زندان محکوم شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  حکم زندان این روزنامه‌نگار را محکوم کرد و از دولت‌ها، سازمان‌های حقوق بشر و گروه‌های حامی رسانه‌ها خواست تا تلاش‌های خود را برای پایان دادن به حمله بی‌امان حکومت نظامی میانمار علیه آزادی مطبوعات، بیشتر کنند: «حکم وحشیانه صادر شده علیه سای زاو تایک از سوی رژیمی صادر شده که مسئول نقض شدید حقوق بشر علیه شهروندانش است. فدراسیون، محکومیت خودسرانه یک روزنامه‌نگار دیگر توسط حکومت نظامی را به‌شدت محکوم می‌کند و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا برای حمایت از رسانه‌های مستقل در میانمار تلاش بیشتری انجام دهد.»

در ششم سپتامبر، یک دادگاه نظامی در یانگون، سای زاو تایک، عکاس خبری را به بیست سال زندان محکوم کرد که شدیدترین حکمی است که برای یک خبرنگار حرفه‌ای از زمان تسلط حکومت نظامی بر میانمار در سال ۲۰۲۱ صادر شده است. این روزنامه‌نگار در بیست‌وسوم مه در سیتوه، مرکز ایالت راخین غربی دستگیر شد. او در اوایل همان ماه، برای پوشش خبری طوفان موکا به این ایالت اعزام شده بود. پس از دستگیری، این روزنامه‌نگار در ماه ژوئن به زندان اینسین یانگون منتقل شد.

کیفرخواست اولیه او شامل اتهاماتی از جمله انتشار اطلاعات نادرست، تحریک و فتنه بود که برای ساکت کردن روزنامه‌نگاری مستقل و منتقد استفاده می‌شود. اتهامات دقیق این روزنامه‌نگار در حال حاضر مشخص نیست. سای زاو تایک در پی محاکمه‌ای یک روزه که در زندان اینسین برگزار شد، به زندان محکوم شد. به او اجازه دسترسی به وکیل داده نشد و خانواده‌اش در ماه‌های پس از دستگیری، از حق ملاقات محروم بوده‌اند.

طبق گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از وضعیت میانمار در سال ۲۰۲۲؛ حملات، بازداشت‌های کشنده و اتهامات سنگین علیه روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها از سال ۲۰۲۱ رویه متداول مقامات حاکم بر میانمار بوده است. طبق گزارش سازمان‌های مختلف حقوق بشر تا هفتم سپتامبر، حداقل هفتاد و دو کارمند رسانه در این کشور پشت میله‌های زندان هستند.






کارت

کارت