EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


آزار و اذیت و تخریب تجهیزات خبرنگاران در قزاقستان
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲

یک خبرنگار زن در حین تحقیق درباره کشته شدن پنج کارگر معدن، توسط گروهی از مردان مورد حمله قرار گرفت، و تجهیزات دو کارمند رسانه در یک نیروگاه برق در غرب قزاقستان تخریب شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و فدراسیون روزنامه‌نگاران برابر در قزاقستان (FEJK) خشونت، مانع تراشی و آزار کارکنان رسانه‌های قزاقستان را محکوم کردند و از مقامات خواستند که فوراً در این موارد تحقیق کنند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: «مانع‌تراشی، آزار و اذیت یا سوء استفاده از روزنامه‌نگاران در حین فعالیت حرفه‌ای خود در هر دو حادثه پیش آمده، شرم آور است. مقامات باید فوراً تحقیقات شفاف و کامل انجام دهند.»

دیانا ساپارکیزی، روزنامه‌نگار، در هجدهم اوت پس از درگیری با پنج مرد ناشناس، از دفتر معدن قزاقستانسکایا در منطقه مرکزی کاراگاندای این کشور به‌سختی فرار کرد.  این روزنامه‌نگار برای تحقیق و گزارش در مورد مرگ پنج کارگر معدن در نتیجه آتش‌سوزی در روز قبل، آنجا بود. از این حادثه پوشش خبری مستقل کمی در دسترس بود. ساپارکیزی تحت معاینه پزشکی قرار گرفته که نتایج آن اعلام خواهد شد. جامعه رسانه‌ای قزاقستان از آن زمان خواستار پاسخگویی این شرکت معدنی شده است.

فدراسیون روزنامه‌نگاران برابر در قزاقستان (FEJK) حمله مردان ناشناس به دیانا ساپارکیزی، روزنامه‌نگار پایگاه خبری کازتاگ در حین انجام کارش را اعمال فشار عمدی برای ممانعت از فعالیت‌های روزنامه‌نگاری دانست و گفت: «دشوار است که بگوییم وضعیت آزادی بیان در قزاقستان به سمت بهتر شدن تغییر می‌کند.»

در یک حادثه جداگانه در بیست‌ودوم اوت، خبرنگار رادیو آزاتیک، سانیا تویکن و فیلمبردار یرژان امیرخانوف، در حین پوشش خبری در مورد مسائل مربوط به تامین برق در نیروگاه هسته‌ای مانگیستاو در غرب قزاقستان، با مانع‌تراشی مواجه شدند و یک پهپاد متعلق به آنان منهدم شد. پلیس محلی هنوز علیه عامل تخریب پرونده تشکیل نداده و اظهارات خبرنگاران را نپذیرفته است.






کارت

کارت