EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روزنامه‌نگار ژاپنی زندانی در میانمار آزاد شد
جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱

حکومت نظامی میانمار از آزادی تورو کوبوتا، مستندساز ژاپنی و سه تبعه خارجی دیگر در ۱۷ نوامبر به عنوان بخشی از عفو ۵۷۷۴ زندانی سیاسی خبر داد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) نقض آشکار حقوق بشر توسط حکومت نظامی میانمار را محکوم کرده و از میانمار خواست تمامی زندانیان سیاسی که توسط دادگاه‌های نظامی غیرقانونی زندانی هستند، فورا آزاد شوند.

افراد خارجی آزاد شده علاوه بر تورو کوبوتا، شان تورنل مشاور اقتصادی استرالیایی، ویکی بومن دیپلمات سابق بریتانیایی و کیاو هتای او، آمریکایی بودند.

کوبوتا در هجدهم نوامبر با یک پرواز به ژاپن بازگشت.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام کرد: «آزادی تورو کوبوتا، روزنامه‌نگار ژاپنی و دیگر زندانیان سیاسی، نوعی حواس پرتی برای مشروعیت بخشیدن به رهبران غیرقانونی کودتا و منحرف کردن توجه از جنایات حقوق بشری جاری در میانمار است.»

فدراسیون همچنین افزوده است: «حکومت نظامی باید هزاران زندانی سیاسی دیگر، از جمله بیش از ۵۰ روزنامه‌نگار را که از طریق دادگاه‌های نظامی ساختگی تحت قوانین سختگیرانه محکوم شده‌اند، آزاد کند. فدراسیون از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که فشار بر حکومت نظامی میانمار را افزایش دهد تا امنیت همه شهروندان را تضمین کند.»

آقای کوبوتا که سابقه همکاری با رسانه‌های بین‌المللی از جمله بی‌بی‌سی و الجزیره را داشته ، در سی‌ام ژوئیه هنگام پوشش یک تظاهرات ضد حکومت نظامیان در یانگون دستگیر شد.

این فیلمساز در تاریخ ۶ اکتبر با دو اتهام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

 






کارت

کارت