EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


قطع پخش یک شبکه رادیویی در افغانستان
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱

در جدیدترین مورد از تعطیلی رسانه‌ها در افغانستان، ایستگاه رادیویی «رنا غږ» مستقر در ایالت خوست به دلیل بحران اقتصادی تحت حکومت طالبان، پخش خود را از ۲۲ سپتامبر پایان داد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و اتحادیه روزنامه‌نگاران مستقل افغانستان (AIJU)، نگرانی عمیق خود را از افزایش روند تعطیلی رسانه‌های افغانستان اعلام کردند و از جامعه جهانی خواستند که برای حفظ رسانه‌های افغانستان حمایت بیشتری کنند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت:«تعطیلی روزافزون رسانه‌های افغانستان به دلیل بحران اقتصادی و ادامه سانسور، آزار و اذیت و ارعاب کارکنان رسانه‌ها توسط طالبان، تهدیدی جدی برای آزادی بیان و آزادی مطبوعات است.»

به گفته آقای ماهجور، مالک رنا غږ ، اگرچه ایستگاه رادیویی علیرغم مشکلات جدی اقتصادی تلاش کرد به فعالیت خود ادامه دهد، اما اکنون هیچ گزینه‌ای جز توقف پخش وجود نداشته است. با تعطیلی این ایستگاه ۲۰ کارمند آن بیکار شده‌اند.

رادیو رعناقاگ در سال ۲۰۱۷ پخش خود را در ایالات خوست و پکتیا و بخش‌هایی از وزیرستان شمالی در پاکستان آغاز کرد تا اینکه در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ بسته شد. برنامه‌های این رادیو عمدتاً مربوط به شناخت ایدئولوژی‌های اسلامی، اصلاحات و آموزش بود.

به گزارش دویچه وله آکادمی، سرکوب دولتی و چالش‌های مالی دو عامل اصلی تعطیلی رسانه‌ها در افغانستان است.

بر اساس گزارش اتحادیه روزنامه‌نگاران مستقل أفغانستان، از زمان قدرت‌گیری طالبان، ۳۱۸ رسانه بسته شده‌اند که این تعداد به طور مداوم هر ماه افزایش می‌یابد.

 






کارت

کارت