EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


مرگ یک عکاس میانماری ۱۰ ساعت پس از بازداشت
جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱

آیی کیاو، عکاس خبرنگار میانماری که به خاطر انتشار تصاویر اعتراضات ضد حکومت نظامی میانمار معروف بود، در سی‌ام ژوئیه پس از دستگیری در بازداشت جان خود را از دست داده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)، قتل این خبرنگار در بازداشت را به شدت محکوم کرده و از حکومت نظامی میانمار خواست که فوراً تحقیقاتی را در مورد این قتل انجام دهد و آزار و اذیت روزنامه‌نگاران را متوقف کند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، نیروی‌های نظامی به منزل این عکاس هجوم بردند و تقریبا ده ساعت پس از بازداشت، خبر درگذشت او به خانواده‌اش اطلاع داده می‌شود.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: «حمله مستمر حکومت نظامی میانمار به روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل، محیطی به شدت خطرناک برای رسانه‌ها در میانمار ایجاد کرده است».

به گفته وی «به قتل رسیدن یک عکاس در بازداشت، نشان دهنده تحقیر کامل حقوق بشر، آزادی بیان و آزادی رسانه‌هاست.»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران قتل آیی کیاو را به شدت محکوم می‌کند و از مقامات میانمار می‌خواهد که فوراً در مورد این پرونده تحقیق کنند و عاملان آن به دست عدالت بسپارند.

علت مرگ آی کیاو همچنان نامشخص است، ولی به گفته نزدیکان این خبرنگار، آثار کبودی روی بدن او، مشهود بوده و این جراحات نشان از شکنجه او دارد.

بر اساس آمار فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، تنها در دو هفته گذشته، چهار فعال دموکراسی‌خواه در میانمار اعدام شده‌اند.






کارت

کارت