EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت روزنامه‌نگار افغانستانی به اتهام ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور
یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳

ندامحمد نوری، روزنامه‌نگار اهل افغانستان، توسط اداره عمومی اطلاعات طالبان (GDI) در ولایت پروان شرقی بازداشت شد. گفته می‌شود که بهانه بازداشت او همکاری با رسانه‌های خارج از کشور بوده است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و اتحادیه مستقل روزنامه‌نگاران افغانستان (AIJU) از طالبان خواستند که موارد مرتبط با کار رسانه‌ای را از طریق کانال‌های رسمی پیگیری کرده و از بازداشت و اذیت و آزار خودسرانه کارکنان رسانه‌ خودداری کنند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این باره اعلام کرد: «فدراسیون بازداشت غیرقانونی روزنامه‌نگاران در افغانستان را محکوم می‌کند و از طالبان می‌خواهد که تحقیق در مورد هرگونه اتهام مرتبط با کار رسانه‌ای را از کانال‌های قانونی انجام دهد. مطبوعات باید بتوانند بدون ترس از مجازات وظایف خود را انجام دهند و بازداشت نوری یک تهدید دیگر برای آزادی مطبوعات از زمان به قدرت رسیدن طالبان است.»

اتحادیه مستقل روزنامه‌نگاران افغانستان نیز بار دیگر از مقامات طالبان خواست که موارد مرتبط با کار رسانه‌ای را از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات و پیگیری تخلفات رسانه‌ای پیگیری کنند.

ندامحمد نوری، خبرنگار، مجری و تهیه‌کننده اخبار در رادیو تلویزیون ملی افغانستان (RTA) که تحت کنترل طالبان است، در چهارم می در حالی که به سمت محل کار خود در حال حرکت بود، به دست نیروهای طالبان دستگیر شد. گفته می‌شود که نوری توسط مقامات استانی اداره اطلاعات طالبان در منطقه حفیان‌الشریف بازداشت شده است.

این بازداشت تقریباً همزمان با دستورالعمل طالبان به روزنامه‌نگاران در مورد خودداری از همکاری با شبکه تلویزیونی افغانستان بین‌الملل که مقر آن در بریتانیا است، انجام شد. سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان مدعی شد که این رسانه استانداردهای حرفه‌ای، اخلاقی و قانونی را نقض کرده است.

در گزارش سالانه آزادی مطبوعات جنوب آسیا ۲۰۲۳-۲۰۲۴، فدراسیون گزارش داد که سی‌وهفت روزنامه‌نگار افغان بین می ۲۰۲۳ تا آوریل ۲۰۲۴ بازداشت شده‌اند.






کارت

کارت