EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


حملات سازماندهی‌شده به روزنامه‌نگاران در هند
دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲

در دو حادثه جداگانه، روزنامه‌نگاران هندی به دلیل کارشان مورد حمله قرار گرفتند. جیوتیرانجان موهاپاترا، خبرنگار تلویزیونی در ایالت اودیشا با حمله چهار موتورسوار به‌شدت مجروح شد و خودروی نیکیل واگل، روزنامه‌نگار، در ایالت ماهاراشترا مورد حمله قرار گرفت. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و اتحادیه روزنامه‌نگاران هند (IJU) این حملات را محکوم کردند و از مقامات هند خواستند تا تحقیقات کامل و شفافی درباره این حوادث انجام دهند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه اعلام کرد: «روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ باید بتوانند بدون ترس از حمله، نظرات خود را بیان کنند. ما ا ز مقامات هند می‌خواهیم تا برای اطمینان از امنیت روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ و همچنین رسیدگی به حملات علیه روزنامه‌نگاران، اقداماتی فوری و پایدار انجام دهند.»

اتحادیه روزنامه‌نگاران هند نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هر شهروندی، از جمله روزنامه‌نگار، حق انتقاد از سیاستمداران را دارد. استفاده از قانون خیانت و سایر قوانین سختگیرانه برای سرکوب آزادی مطبوعات و بیان،  در یک دموکراسی غیرقابل قبول است.»

در دهم فوریه، جوتییرانجان موهاپاترا خبرنگار شبکه «بادا خبر تی‌وی»، در شهر بهوبانسوار ایالت اودیشا مورد حمله چهار فرد موتورسوار قرار گرفت. موهاپاترا به شدت از ناحیه دست و سر زخمی شد و به بیمارستان منتقل شد. او معتقد است که این حمله به دلیل گزارش‌هایش بوده است. مهاجمان پس از حمله، پول و وسایل با ارزش او را به سرقت بردند. پلیس پرونده‌ای علیه مهاجمان تشکیل داده و تحقیقات آغاز شده است. خودروی نیکیل واگل، روزنامه‌نگار مستقل نیز در نهم فوریه در ایالت ماهاراشترا مورد حمله فعالان سیاسی قرار گرفت. این حمله ظاهراً به دلیل انتقادهای واگل از مقامات در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته است و مهاجمان، وابسته به حزب حاکم بهاراتیا جاناتا بوده‌اند. سازمان‌های رسانه‌ای از جمله باشگاه مطبوعاتی هند، اتحادیه زنان مطبوعات هند و انجمن سردبیران هند حمله به واگل را محکوم کردند و آن را «ناعادلانه، غیرقانونی و تاسف‌آور» خواندند.






کارت

کارت