EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


حمله مسلحانه و گروگانگیری هنگام پخش زنده تلویزیونی در اکوادور
شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران فدراسیون روزنامه‌نگاران آمریکای لاتین و کارائیب حمله و گروگان‌گیری در تلویزیون TC اکوادور و حمله و تهدید علیه چندین رسانه دیگر توسط گروه‌های تبهکار سازمان‌یافته را محکوم کردند و تأکید کردند که در مواقع بحران، کار روزنامه‌نگاران برای تضمین حق دسترسی به اطلاعات و حفظ دموکراسی اهمیت حیاتی دارد.

زولیانا لاینز، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و آلوارو پان کروز، رئیس فدراسیون روزنامه‌نگاران آمریکای لاتین به نمایندگی از سازمان‌های خود اعلام کردند: «ما حملات اخیر به روزنامه‌نگاران را به‌شدت محکوم می‌کنیم و در همبستگی با همکاران خود می‌ایستیم. ما خواستار آن هستیم که مکانیسم حفاظت از روزنامه‌نگاران در سراسر اکوادور فوراً فعال شود».

فدراسیون ملی روزنامه‌نگاران اکوادور نیز با صدور بیانیه‌ای حوادث نهم ژانویه را محکوم کرد و اعلام کرد که با مقامات ملی تماس فوری گرفته و از آنها خواسته است که امنیت فعالیت‌های روزنامه‌نگاری را تامین کنند.

در طول روز نهم ژانویه و پس از اعلام وضعیت اضطراری توسط دانیل نوبوآ رئیس جمهور جدید، اقدامات خشونت‌آمیز مسلحانه توسط گروه‌های جنایتکار سازمان یافته در سراسر اکوادور ثبت شد. این اقدام در شرایط بحران امنیتی شدیدی که کشور درگیر آن است، تأثیر مستقیمی بر شرایط انجام کار کارکنان رسانه‌ها داشت. مهمترین حادثه در این میان، حمله به تلویزیون TC در شهر گوایاکیل بود، جایی که یک گروه مسلح به پخش زنده برنامه خبری نفوذ کردند و کارکنان رسانه را مجبور کردند به برنامه ادامه دهند تا از آن بستر برای اطلاع‌رسانی مقاصد خود استفاده کنند. تعداد زیادی از کارکنان به گروگان گرفته شدند که پس از بیش از دو ساعت تنش آزاد شدند و عوامل این اقدام توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

رویدادهای مشابهی در تلویزیون گاما نیز به‌وقوع پیوست: در آنجا نیز کارمندان رسانه‌ها ربوده شدند و مدتی بعد آزاد شدند. روزنامه‌نگاران سایر رسانه‌ها نیز ادعا کردند که تماس‌های ترسناکی از گروه‌های جنایتکار سازمان‌یافته دریافت کرده‌اند.






کارت

کارت