EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت دو روزنامه‌نگار و مفقود شدن یک روزنامه‌نگار در جمهوری آذربایجان
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲

سوینج واقیفقیزی سردبیر رسانه آبزاس (Abzas Media) بیست‌ویکم نوامبردر فرودگاه باکو بازداشت شد. یک روز پیش از آن، اولوی حسنلی، روزنامه‌نگار و مدیر اجرایی آبزاس توسط پلیس بازداشت شد. هم آپارتمان آنها و هم اتاق خبر رسانه توسط پلیس بازرسی شد. محمد ککالوف دستیار حسنلی نیز از روز دوشنبه مفقود شده است. این دستگیری‌ها به دنبال تحقیقات این دو روزنامه‌نگار در مورد ثروت مقامات انجام شده است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) بازداشت این روزنامه‌نگاران بی‌گناه را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد. فدراسیون همچنین خواستار بررسی کامل اقدامات پلیس در بیستم نوامبر شد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) در این رابطه گفت: «اقدامات انجام شده علیه اولوی حسنلی و سوینج واقیفقیزی نشان دهنده تلاش دیگری برای سرکوب آزادی رسانه در آذربایجان است. ما خواستار آزادی فوری این خبرنگاران، رفع اتهامات و انجام تحقیقات کامل توسط مقامات هستیم.»

سیوینج واقیفقیزی، روزنامه‌نگار، بیست‌ویکم نوامبر در بدو ورود به آذربایجان توسط پلیس بازداشت شد. به گفته وکیلش، او به قاچاق متهم شده است؛ اتهامی که می‌تواند به هشت سال زندان منجر شود. یک روز پیش از آن خبر بازداشت اولوی حسنلی منتشر شد. پرونده‌ای جنایی نیز علیه حسنلی تشکیل شده است. حسنلی طی سال‌های اخیر چندین بار با افشای اتهامات فساد در سطوح بالای آذربایجان، خود را در معرض خطر قرار داده است. او پیش از این نیز در سال‌های گذشته با آزار و اذیت‌های مکرر از سوی دولت مواجه شده بود. حسنلی در فایلی صوتی که در رسانه آبزاس و خبرگزاری مستقل توران منتشر شده است، گفت که در حین دستگیری و همچنین در بازداشتگاه، ضرب و شتم و شکنجه شده است.

محمد ککالوف، دستیار و فعال حسنلی نیز از روز دوشنبه بیستم نوامبر مفقود شده است. به گزارش رادیو آزادی، ککالوف توسط افرادی با لباس غیرنظامی از خانه خود در باکو ربوده شد. صمد رحیملی، مدافع حقوق بشر، در شبکه اجتماعی ایکس گزارش داد که اداره کل پلیس شهر باکو نگهداری ککالوف در آنجا را رد می‌کند.






کارت

کارت