EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


حمایت فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی از روزنامه‌نگاران آذربایجانی
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲

خشونت پلیس، محدودیت آزادی رفت‌وآمد، سرکوب آزادی بیان، نظارت بیش از حد توسط آژانس جدید رسانه دولتی نشان از  محیط کاری خصمانه‌ای است که خبرنگاران آذربایجانی با آن روبرو هستند. این موضوع در نشست جهانی رسانه شوشا در ۲۲ تا ۲۳ ژوئیه در منطقه قره‌باغ مطرح شد.

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) برای حمایت از کار روزنامه‌نگاران مستقل آذربایجان و اتحادیه روزنامه‌نگاران آذربایجان (JuHI)، در این مجمع شرکت کردند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در جلسه مجمع، ضرورت تصویب کنوانسیون حفاظت و ایمنی روزنامه‌نگاران در ماه‌های آینده توسط سازمان ملل و امضای آن توسط دولت آذربایجان را یادآور شد تا به این مصونیت از مجازات که از قاتلان روزنامه‌نگاران محافظت می‌کند، پایان دهند.

آقای بلانگر همچنین از مقامات آذربایجان، مقامات ارمنستان و نیروهای حافظ صلح روسیه خواست تا آزادی حرکت خبرنگاران در منطقه قره‌باغ را تضمین کنند و گفت: «در آذربایجان، روزنامه‌نگاران برای سفر به قره‌باغ باید مجوزهای ویژه‌ای را از اداره ریاست‌جمهوری درخواست کنند، مجوزهایی که به‌ندرت «به دلایل امنیتی» داده می‌شوند. بااین‌حال، چه در اوکراین امروز و چه در عراق یا سوریه چند سال پیش، روزنامه‌نگاران توانستند بدون محدودیت‌های بیش از حد، مأموریت اطلاع‌رسانی خود را انجام دهند.»

ریکاردو گوتیرز، دبیرکل فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران، ‌همچنین گفت: «در این مجمع، مقامات آذربایجان مکرراً متعهد شدند که آزادی رسانه‌ها و شرایط کار روزنامه‌نگاران را بهبود بخشند؛ بنابراین ما از آنها انتظار داریم که باتوجه‌به وضعیت بد آزادی رسانه در کشور، تلاش جدی خود را انجام دهند.»






کارت

کارت