EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


اعتراض به مختومه شدن پرونده ترور یک روزنامه‌نگار در اندونزی
پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲

ویکتور مامبور، روزنامه‌نگار پاپوآی غربی از استان‌های اندونزی در چهاردهم اکتبر مطلع شد که تحقیقات پلیس در مورد انفجاری در خارج از خانه‌اش در ژانویه، ماه‌ها قبل خاتمه یافته است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  در واکنش به این اقدام پلیس اعلام کرد: «خاتمه این پرونده سابقه خطرناکی برای معافیت از مجازات جنایات علیه روزنامه‌نگاران در پاپوآ غربی ایجاد می‌کند. پلیس باید اطمینان حاصل کند که تحقیقات آنها شفاف و مؤثر است و تمام شواهد موجود را در نظر می‌گیرد. فدراسیون از مقامات می‌خواهد که تحقیقات را مجدداً آغاز کنند و اطمینان حاصل کنند که مسئولین بدون مجازات فرار نکنند.»

سندیکای روزنامه‌نگاران اندونزی (سندیکاسی) از پلیس محلی خواست تا در روند تحقیق شفاف باشد و تأکید کرد: «این ترور به وضوح تهدیدی برای آزادی مطبوعات است. مصونیت از مجازات علیه ناقضان آزادی مطبوعات باید پایان یابد.»

صبح روز بیست‌وسوم ژانویه، یک بمب تقریباً در سه متری محل سکونت مامبور در شهر شمالی پاپوآ، جایاپورا، منفجر شد. انگیزه این حمله و هویت عاملان این حمله از زمان این حادثه مشخص نشده است. مامبور، سردبیر و موسس خبرگزاری آنلاین مستقل پاپوآی جنوبی و رئیس سابق اتحاد روزنامه نگاران مستقل پاپوآ، به دلیل گزارش‌های انتقادی و حمایت از جنبش آزادی پاپوآ غربی مشهور است.

شواهد قابل توجهی پس از این حمله در دسترس بود. با این حال، مجریان قانون نتوانستند شواهد مهمی را در گزارش رسمی خود ارائه دهند. در دوازدهم می مه، پلیس جیاپورای شمالی نامه پایان تحقیقات را صادر کرد. این تحقیقات به دلیل بی‌نظمی‌ها و همچنین عدم شفافیت مورد انتقاد قرار گرفته است.






کارت

کارت