EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نگرانی از احتمال اخراج دویست روزنامه‌نگار افغانستانی از پاکستان
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲

دولت پاکستان اعلام کرده است که تمامی پناهجویان افغان ثبت نام نشده باید کشور را تا اول نوامبر ترک کنند و در غیر این صورت اخراج خواهند شد. این تصمیم نگرانی‌های جدی درباره وضعیت بیش از دویست خبرنگار افغان در تبعید را برانگیخته است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) ، اتحادیه روزنامه نگاران مستقل افغانستان (AIJU)، اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران افغانستان (ANJU) و اتحادیه فدرال روزنامه‌نگاران پاکستان (PFUJ)، قویاً از دولت پاکستان خواستند که در این دستورالعمل تجدید نظر کند و از دولت‌ها، دست اندرکاران رسانه‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی خواستند تا حمایت خود را از خبرنگاران افغان در تبعید افزایش دهند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام کرد: «در حالی که فدراسیون حمایت تاریخی پاکستان از پناهندگان افغان، از جمله بسیاری از روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌های این کشور را تحسین می‌کند، اکنون زمان آن است که این اقدامات را برای تضمین امنیت، حیثیت و حقوق همه افغان‌های در تبعید گسترش داده و تقویت کنیم. روزنامه‌نگارانی که مجبور به بازگشت به افغانستان می شوند ممکن است پس از بازگشت با دستگیری، بازداشت یا بدتر از آن مواجه شوند و دولت پاکستان باید فوراً در حکم اخراج قریب الوقوع خود تجدید نظر کند.»

حداقل دویست روزنامه‌نگار افغان در حال حاضر در پاکستان پناهنده هستند و مجبور به فرار از سرکوب آزادی مطبوعات توسط طالبان، از جمله محدودیت های شدید بر زنان روزنامه‌نگار، تعطیلی رسانه‌ها و سانسور گسترده هستند. بسیاری از آنها با موانعی برای تمدید ویزا، اشتغال، غذا و سرپناه اولیه، اتکا به خانواده، کاهش منابع شخصی، یا حمایت موقت سازمان‌های غیردولتی در انتظار نقل مکان به کشورهای ثالث مواجه هستند.

در واکنش به این دستور جدید، فدراسیون خبرنگاران افغانستان در تبعید (FAJE)، یک سازمان تازه تاسیس که از خبرنگاران در افغانستان و دیاسپورا حمایت می‌کند، از سازمان ملل متحد، مقامات پاکستانی و سازمان‌های بین‌المللی خواست تا اقدامات حمایتی از خبرنگاران افغان را افزایش دهند.






کارت

کارت