EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


یورش پلیس هند به دفاتر یک خبرگزاری‌ و بازداشت دو روزنامه‌نگار
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲

پلیس هند به دفاتر خبرگزاری نیوزکلیک (NewsClick) و محل سکونت چندین روزنامه‌نگار آن یورش برد و پرابیر پورکایاشتا، موسس این خبرگزاری و آمیت چاکرابورتی، کارمند آن را به اتهام پذیرش کمک‌های مالی خارجی دستگیر کرد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  این یورش‌ها و دستگیری کارکنان رسانه‌ را محکوم کرد و از مقامات هندی خواست که آزار و اذیت نیوزکلیک و روزنامه‌نگاران آن را متوقف کنند، دستگیرشدگان را آزاد کنند و تضمین کنند که از آزادی بیان روزنامه‌نگاران در هند، حمایت و محافظت می‌شود.

اتحادیه روزنامه نگاران هند (IJU) نیز در این زمینه خاطرنشان کرد: «دولت نباید از قوانین برای ساکت کردن رسانه‌ها سوء استفاده کند.»

در سوم اکتبر، افسران پلیس به دفاتر خبرگزاری مستقل نیوزکلیک مستقر در دهلی یورش بردند، تجهیزات آن را مصادره کردند و از کارکنان این رسانه بازجویی کردند. پلیس به خانه حداقل سی تن از کارکنان فعلی و سابق این خبرگزاری در دهلی‌نو و بمبئی یورش برد. در مجموع، چهل و شش نفر در دفتر خبرگزاری یا محل سکونت خود مورد بازجویی قرار گرفتند و دستگاه‌های الکترونیکی از جمله لپ‌تاپ، تلفن همراه و هارد دیسک آنان توقیف شد. رفتار پلیس، از جمله فقدان اخطارهای توقیف یا عدم اعلام اطلاعات توقیف شده، هم حریم خصوصی داده‌ها و هم محرمانه بودن منبع را به شدت زیرپا گذاشت. پس از این حمله، دفتر نیوزکلیک توسط مقامات پلمپ شد.

هر دو روزنامه‌نگار بازداشت شده، حداقل به مدت هفت روز در بازداشت پلیس قرار گرفته‌اند و گزارش اولیه پلیس مدعی است که این زوج دریافت غیرقانونی بودجه خارجی را برای فعالیت‌های «ضد ملی» پذیرفته‌اند.

حزب حاکم هند مدعی شده است که نیوزکلیک با نیروهای «ضد ملی» همکاری کرده و یک برنامه ضد هند برگزار کرده است. هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعاها ارائه نشده است.






کارت

کارت