EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نگرانی از افزایش تهدیدها علیه روزنامه‌نگاران در کلمبیا
پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲

در ماه‌های اخیر موارد متعددی از آزار و اذیت، خشونت و مانع‌تراشی علیه کارکنان رسانه‌ها در کلمبیا به‌وقوع پیوسته که باعث خودسانسوری و در بسیاری از موارد اجبار به تبعید آن‌ها و خانواده‌هایشان شده است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضمن ابراز نگرانی از حوادث اخیر، نسبت به شرایط کاری روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها در کلمبیا هشدار داد و خواستار واکنش فوری مقامات و انجام اقداماتی برای تقویت ایمنی و آزادی فعالیت روزنامه‌نگاران و تضمین حق مردم کلمبیا برای دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد و واقعی شد.

تهدید و آزار روزنامه‌نگاران که وظیفه بررسی و اطلاع‌رسانی روابط قدرت و چگونگی تأثیر آن‌ها بر شرایط زندگی مردم را دارند، بار دیگر در کانون وقایع سیاسی کلمبیا قرار گرفته است:

در ابتدای ماه اوت در شهر بارانکاس، بروشورهایی با چهره‌های پنج روزنامه‌نگار ظاهر شد که به عنوان «هدف نظامی» یک گروه مسلح معرفی شدند. در منطقه کوردوبا، جایی که رافائل امیرو مورنو، روزنامه‌نگار، در اکتبر ۲۰۲۲ به ضرب گلوله کشته شد، شش روزنامه‌نگار تهدید شدند و دو روزنامه‌نگار مجبور شدند به تبعید خودخواسته بروند.

روز یکشنبه دهم ژوئیه، سباستین نوهرا، خبرنگار رادیو بلو که تحقیقاتی را در مورد فساد انجام داده است، اظهار داشت که دو تماس تهدیدآمیز دریافت کرده است، اما قصد ندارد در دادگاه شکایت کند چون امیدی به نتیجه ندارد. همچنین مانوئل مجیا رامیرز، خبرنگار یک ایستگاه رادیویی در شهر اوریبیا، گزارش داد که از طریق پیام‌های متنی و واتس‌اپ تهدید شده است. او معتقد است که این تهدید به‌دلیل افشاگری‌های او بوده است و می‌گوید سال قبل نیز یک بار مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

قلدری سایبری علیه زنان روزنامه‌نگار نیز افزایش یافته است. بررسی حساب‌های توییتر نوزده زن روزنامه‌نگار کلمبیایی، ۱۰۸۴ حمله را از مارس ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ علیه آنان ثبت کرده است.

فدراسیون روزنامه‌نگاران کلمبیا حداقل سی مورد تهدید یا حمله را علیه چهل روزنامه‌نگار و کارمند رسانه تا آوریل ۲۰۲۳ ثبت کرده است.






کارت

کارت