EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


افزایش روزافزون فشارهای طالبان بر روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها
پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲

پس از موج بازداشت‌های کارکنان رسانه‌ها در اوایل ماه اوت، سه خبرنگار دیگر توسط حکومت طالبان در ولایت قندهار دستگیر شدند، و همزمان به یک ایستگاه رادیویی در ولایت هلمند دستور داده شد که پخش صدای زنان را متوقف کند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) از مقامات طالبان خواست که آزار و اذیت مداوم کارکنان رسانه‌ها را متوقف کنند و به حق رسانه‌ها برای خبررسانی، احترام بگذارند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) گفت: «کمپین طالبان برای دستگیری روزنامه‌نگاران، تلاشی هماهنگ و مستمر برای ترساندن خبرنگاران از ارائه گزارش‌های مستقل از افغانستان و خفه کردن حق آگاهی مردم است.»

عطاالله عمر، خبرنگار طلوع نیوز؛ وحید الرحمن افغانمل، خبرنگار «دیلی اطلاعات روز» و «زنده در افغانستان»، و شمس الله عمری، روزنامه‌نگار آزاد، به طور جداگانه در چهارده اوت در ولایت قندهار دستگیر شدند. این سه دستگیری به دنبال موجی از بازداشت روزنامه نگاران در سراسر کشور – در مجموع دوازده نفر، صورت گرفت. رادیو اروپای آزاد (RFERL) در چهارده اوت گزارش داد که وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در جنوب هلمند به ایستگاه‌های رادیویی محلی دستور داد تا پخش صدای زنان را حتی در تبلیغات خود متوقف کنند.

بر اساس گزارش اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان (ANJU)، از زمان سقوط کابل نوزده روزنامه‌نگار و کارمند رسانه کشته، بیست و یک نفر مجروح و نود و یک نفر دستگیر شده‌اند. سیو هشت مورد تجاوز و چهل و هشت مورد آزار و اذیت نیز ثبت شده است.

طبق اعلام اتحادیه روزنامه‌نگاران مستقل افغانستان (AIJU)، از ششصد رسانه‌ای که در افغانستان فعالیت می‌کردند، تنها دویست و سیزده رسانه باقی مانده‌اند. حداقل هشت هزار شغل در این صنعت از بین رفته است.






کارت

کارت