EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


درخواست‌های بین‌المللی از دولت بریتانیا برای عدم  اخراج  روزنامه‌نگار کُرد
چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲

قاضی غریب زراب(Ghazi Ghareeb Zorab)، روزنامه‌نگار کُرد، که به دنبال پناهندگی در بریتانیا است، در ۲۶  ژوئن در مرکز مهاجرت دادگاه دالاس در سالفورد در نزدیکی منچستر بازداشت شد و اطلاع داد که در یکم ژوئیه به اردن و در دوم ژوئیه به عراق اخراج خواهد شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) با تاکید بر بی‌توجهی به حقوق روزنامه‌نگاران در کردستان عراق، اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۷۳ مورد نقض حقوق مطبوعات در این کشور وجود داشته است.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، دراین‌رابطه گفت: «ما این تصمیم غیرانسانی دولت بریتانیا را به‌شدت محکوم می‌کنیم. مقامات باید برای همکارمان قاضی غریب زراب که در عراق با تهدیدات جانی مواجه است، حفاظت کنند و پناهندگی به او اعطا کنند.»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند (NUJ) بر این باورند که دولت بریتانیا در صورت بازگرداندن زراب به عراق، شرایط آزار و اذیت او را تسهیل کرده و زندگی او را به خطر خواهد انداخت؛ بنابراین اتحادیه و فدراسیون از وزارت کشور خواستند که باتوجه ‌به خطرات امنیتی که او به دلیل کارش به‌عنوان یک روزنامه‌نگار با آن مواجه است، فوراً در این مورد تجدیدنظر کند.






کارت

کارت