EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت و شکنجه یک روزنامه‌نگار هنگام بازگشت به افغانستان
چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲

رضا شهیر، روزنامه‌نگار، درحالی‌که از ایران برای تمدید پاسپورت خود به افغانستان بازگشته بود، به مدت دو روز توسط طالبان بازداشت شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)  دستگیری شهیر را محکوم کرد و از طالبان خواست که به آزار و اذیت خبرنگاران در افغانستان پایان دهد.

فدراسیون همچنین اعلام کرد: «دستگیری، بازداشت و شکنجه رضا شهیر نمونه دیگری از تسلط روزافزون طالبان بر رسانه‌ها در افغانستان است. روزنامه‌نگاران نباید خودسرانه مورد هدف قرار گیرند و باید بتوانند آزادانه و بدون ترس از محدودیت‌ها یا اقدامات تلافی‌جویانه کار کنند. »

شهیر بر اساس اعلامیه مجمع بین‌المللی خبرنگاران پاکستان – افغان (PAIF)، در حین سفر به کابل توسط نیروهای اطلاعاتی طالبان دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد و در آنجا مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت. خانواده شهیر به مدت دو روز از محل نگهداری و سرنوشت او اطلاعی نداشتند.

شهیر، خبرنگار تلویزیون راه فردا، در آغاز کنترل طالبان در اوت ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد و به ایران پناه برد. گزارش‌های او اغلب منتقد رژیم طالبان است. این روزنامه‌نگار در ۱۸ ژوئن به دلیل مشکلات ویزای ایران به کابل باز‌گشته بود.






کارت

کارت