EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


هدف قرار گرفتن دوازده روزنامه‌نگار در حاشیه اعتراضات در فرانسه
چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

چندین روزنامه‌نگار در حاشیه اعتراضات علیه تغییر قوانین بازنشستگی در فرانسه، هدف قرار گرفته‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا (EFJ) خشونت غیرقابل قبول اعمال شده علیه روزنامه‌نگاران فرانسوی را محکوم کرده و خواستار احترام به آزادی دسترسی  به اطلاعات در فرانسه شدند.

در اعتراضات اخیر فرانسه دوازده مورد حمله به روزنامه‌نگاران توسط فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا و همچنین شورای اروپا ثبت شده است.

این دو فدراسیون اعلام کردند که به شعبه‌های فرانسوی خود(SNJ، SNJ-CGT، CFDT Journalistes و Force Ouvrière) می‌پیوندند و از روزنامه‌نگارانی که در حین اجرای وظایف خود مورد حمله قرار می‌گیرند حمایت کامل می‌کنند.

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپای روزنامه‌نگاران همچنین به مجریان قانون و دولت فرانسه یادآوری کردند که حق آزادی جریان اطلاعات در یک دموکراسی غیرقابل مذاکره است.

پیشتر کمیسیون ملی مشاوره حقوق بشر در فرانسه (CNCDH) اعلام کرد که «پلیس مسئول بخش بزرگی از خشونت‌هایی است که علیه روزنامه‌نگاران اعمال شده است.»

اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران فرانسه(SNJ)، در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن «حمله جدی به آزادی رسانه‌ها» در فرانسه، تاکید کرد که «دستگیری روزنامه‌نگاران غیرقابل قبول است.»

در جریان اعتراضات هفدهم مارس در پاریس، دو روزنامه‌نگار بازداشت شدند.

ویدئویی از دستگیری یکی از آنها  در شبکه های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد پلیس با استفاده از زور این روزنامه‌نگار را به اداره پلیس منتقل می‌کند. در موردی دیگر یک روزنامه‌نگار توسط موتورسواران نیروهای ضد شورش فرانسه هدف حمله قرار گرفت.

در برخی گزارش‌ها خبرنگاران دچار جراحاتی نظیر شکستگی سر و دست شده‌اند و وسایل کارشان مانند دوربین را دزدیده یا شکسته‌اند.

 






کارت

کارت