EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بمب‌گذاری مرگبار در افغانستان؛ دو خبرنگار کشته شدند
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

در یازدهم مارس در حمله داعش به مراسم تجلیل از روزنامه‌نگاران در مزارشریف افغانستان، حداقل سه نفر از جمله دو روزنامه‌نگار کشته و بیش از سی نفر مجروح شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) همراه با اتحادیه روزنامه‌نگاران مستقل افغانستان (AIJU) از مقامات طالبان خواستند که عاملان این جنایت وحشتناک را به دست عدالت بسپارند و به معافیت از مجازات جنایات علیه خبرنگاران در افغانستان پایان دهند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران درباره این حمله گفت: «فدراسیون اقدام خشونت‌آمیز شنیع و هدفمند علیه خبرنگاران و کارکنان رسانه در افغانستان را به شدت محکوم می‌کند و از طالبان می‌خواهد که برای محاکمه عاملان آن اقدام فوری انجام دهند.»

آقای بلانگر افزود: «این حمله و کشته شدن دو خبرنگار، یادآور محیط خطرناک و چالش برانگیزی است که خبرنگاران در افغانستان در آن کار می‌کنند و بر نیاز فوری حمایت بیشتر از خبرنگارانی که جان خود را برای تهیه گزارش به خطر می‌اندازند، تاکید می‌کند.»

این انفجار در مرکز فرهنگی تبیان، واقع در شهر مزارشریف رخ داد، جایی که کارکنان رسانه‌ها، مقامات محلی و شخصیت‌های مذهبی برای تجلیل از روز ملی خبرنگار در افغانستان گرد هم آمده‌ بودند.

به گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، یک بسته بمب حوالی ظهر در محوطه این مرکز فرهنگی که دفتر خبرگزاری صدای افغان نیز است، منفجر شد.

اتحادیه روزنامه‌نگاران مستقل افغانستان اعلام کرد حسین نادری روزنامه‌نگار و اکمل، دانشجوی روزنامه‌نگاری، در این حمله کشته شده‌اند. همچنین حال چهارده خبرنگار دیگر که بر اثر بمب‌گذاری مجروح شده‌اند وخیم گزارش شده است.

از زمان قدرت گیری طالبان صنعت رسانه‌ای افغانستان فروپاشیده و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران موارد متعددی از نقض حقوق رسانه‌ها و آزار و اذیت خبرنگاران را ثبت کرده است.

 






کارت

کارت