EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روایت یک روزنامه‌نگار اوکراینی از مناطق جنگی
سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱

هانا چرننکو، روزنامه‌نگار ساکن خارکیف در اوکراین و عضو اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین(NUJU) است. او از منطقه درگیری لوهانسک در دونباس می‌آید و یک سال است که جنگ اوکراین را برای رسانه‌های محلی و سرویس خبری تلویزیون پوشش می‌دهد.

این روزنامه‌نگار حالا تجربیاتش را با فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) به اشتراک گذاشته است.

او به فدراسیون گفت: «در خارکف، ما در مورد مشکلات مربوط به جنگ گزارش دادیم، آوارگان دونباس، سربازانی که نیاز به درمان داشتند، خانواده کشته شدگان و … با این حال، این قابل مقایسه با کاری نیست که خبرنگاران جنگ انجام می‌دهند و زیر آتش در خط مقدم گزارش می‌دهند.»

هانا درباره چالش‌هایی که خبرنگاران اوکراینی با آن روبرو هستند گفت: «مشکلاتی که من با آن مواجه شدم در درجه اول به ترس‌ها و احساسات شخصی مربوط می‌شد. برای اینکه بتوانید در این شرایط کار خود را پیش ببرید، باید ترس و دلهره خود را می‌پذیرفتید و بر آن غلبه می‌کردید.»

او ادامه داد: « متأسفانه این اتفاق می‌افتد که شما به صحنه‌ای می‌رسید و همه چیز به هم ریخته است، غیرنظامیان ترسیده و در شوک هستند … و در این شرایط رفتن و مصاحبه گرفتن دشوار است.»

هانا چرننکو افزود: «خبرنگاران اوکراینی با مشکلات فنی و شرایط جنگی هم مواجهند. لازم است یاد بگیریم که چگونه ایمنی خود را تضمین کنیم و درک کنند که چگونه و چه زمانی می‌توانند حملات دشمن را پوشش دهند.»

او در پاسخ به سوال اینکه جنگ چه تأثیری بر کار شما به عنوان یک روزنامه‌نگار داشته است؟ گفت: «در روزهای اول به تجهیزات حفاظتی نیاز داشتیم مثل جلیقه ضد گلوله و کلاه ایمنی. که با کمک رسانه‌ها و اتحادیه روزنامه‌نگاران تامین شد. اما ما هرگز مانند قبل از جنگ احساس امنیت نمی‌کنیم. و این نیز تغییری است که بر کار ما تأثیر می‌گذارد.»

چرننکو افزود: «مفهوم کار تیمی هم تغییر کرده، اکنون همه نشانه‌های رقابت در حرفه ما از بین رفته است. الان شما می‌توانید با یک فیلمبردار از هر تیمی کار کنید. علاوه بر این، موضوعاتی که ما در مورد آنها گزارش می کنیم نیز تغییر کرده است.»

این روزنامه‌نگار  همچنین فوری‌ترین نیازهای خبرنگاران اوکراینی را دریافت تجهیزات فنی، نیاز به آموزش در مورد اثرات ایمنی و روانی پوشش جنگ عنوان کرد.

خانم چرننکو در پایان از کمک‌های فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران(IFJ-EFJ)، یونسکو و اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین برای حمایت از خبرنگاران اکراینی تشکر کرد.

 






کارت

کارت