EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روزنامه‌نگاران مستقل روسیه در ترس؛ «هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد»
دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱

همزمان با ورود جنگ در اوکراین به دومین سال خود، رسانه‌های مستقل روسی که از آغاز حمله به اوکراین به لتونی تبعید شده‌اند، همچنان به اطلاع‌رسانی مستقل به میلیون‌ها هموطن خود ادامه می‌دهند.

روزنامه‌نگاران روسی منتقد کرملین می‌دانند که در این راه هر اتفاقی ممکن است برای آنها بیفتد.

جنگ منجر به تشدید سرکوب رسانه‌های روسی، انتشار گسترده اطلاعات غلط و تعطیلی خبرگزاری‌های مستقل روسیه شده است.

صدها روزنامه نگار روسیه را ترک کرده و به کشورهای بالتیک، دیگر کشورهای اروپای شرقی و مرکزی، آلمان و قفقاز جنوبی نقل مکان کرده‌اند.

چهار رسانه بزرگ مستقل روسی اکنون در تبعید کار می‌کنند و تعداد زیادی از رسانه‌های مستقل محلی بسته شده‌اند.

حکومت روسیه حتی دسترسی به این رسانه‌های مستقل را مسدود کرده و هرگونه همکاری با این شبکه‌ها را جرم اعلام کرده است.

فدراسیون بین‎‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران(IFJ/EFJ) در حمایت از روزنامه‌نگاران در تبعید روسیه فعال بوده‌اند و به صورت منظم با اتحادیه روزنامه‌نگاران روسیه(JMWU)، که یک سازمان مستقل برای روزنامه‌نگاران روسی است، در تماس هستند.

فدراسیون بین‎‌المللی روزنامه‌نگاران از ده‌ها روزنامه‌نگار از طریق صندوق ایمنی خود حمایت کرده و از خبرنگاران تبعیدی در استانبول یا تفلیس و کشورهای همسایه روسیه برای امرار معاش و سفر، حمایت می‌کند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‎‌المللی روزنامه‌نگاران، در این زمینه گفت: «صندوق ایمنی ما به حمایت از روزنامه‌نگاران نیازمند ادامه می‌دهد و ما درخواست کمک از خبرنگاران روسی در معرض خطر را با تمام دقت در نظر خواهیم گرفت.»

ارنست ساگاگا، رئیس بخش ایمنی فدراسیون بین‎‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «همه درخواست‌ها از سوی روزنامه‌نگارانی بود که برای رسانه‌های مستقل کار می‌کردند و پس از قانون جدید «اخبار جعلی» در روسیه دیگر نمی‌توانستند در این کشور کار کنند.»

فدراسیون بین‎‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران همچنین اعلام کردند که از طرح شورای اروپا برای ایجاد یک شبکه خودیاری از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران روسی در تبعید در اروپا حمایت می‌کنند و برای تسریع صدور ویزا برای خبرنگاران تبعیدی در استونی، لوکزامبورگ و فرانسه نامه‌نگاری کرده‌اند.

 






کارت

کارت