EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


حفظ رسانه‌های محلی اوکراین برای حمایت از دموکراسی ضروری است
سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱

سرگی تومیلنکو، رئیس اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین (NUJU)، در آستانه سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، گزارشی از کار و حمایت این اتحادیه از روزنامه‌نگاران و چالش‌های آنها در این مدت ارائه داده است.

آقای تومیلنکو ضمن تشکر از حمایت‌های فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران(IFJ/EFJ) در پاسخ به سوالی در مورد فوری‌ترین نیازهای خبرنگاران اوکراینی یک سال پس از حمله روسیه به اوکراین گفت: «در حال حاضر، بزرگترین نیاز رسانه‌های اوکراینی ارائه ژنراتور و پاوربانک و همچنین رایانه و سایر تجهیزات حرفه‌ای در سرمقاله خود برای کارمندان است.»

سرگی تومیلنکو گفت:«در طول ۱۱ ماه جنگ، نیروهای روسیه حداقل ۴۷ خبرنگار اوکراینی و خارجی را کشته‌اند. حداقل هشت نفر از آنها در حین تهیه گزارش کشته شده‌اند.»

او افزود: «در سرزمین‌های اشغالی اوکراین، روزنامه‌نگاران به طور غیرقانونی دستگیر و شکنجه می‌شوند و مجبور به توقف فعالیت حرفه‌ای خود می‌شوند. این وحشت همچنان ادامه دارد. بسیاری از روزنامه‌نگاران آواره و پناهنده شده‌اند و از طریق فعالیت‌های دیگری امرار معاش می کنند.»

رئیس اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین ادامه داد: «اکثر رسانه‌ها توانایی خرید و نگهداری یک ژنراتور برق را ندارند. در چنین شرایطی، محل‌های کاری با هماهنگی مراکز همبستگی روزنامه‌نگاران (JSC) در نظر گرفته شده که توسط فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) با مشارکت یونسکو و توسط اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین مدیریت می‌شود. هر روزنامه‌نگار، وبلاگ‌نویس یا فریلنسر می‌تواند به مراکز ما مراجعه کند و به برق و ارتباطات رایگان دسترسی داشته باشد. چنین کمک هایی به رسانه های محلی بسیار ملموس و ارزشمند است.»

آقای تومیلنکو افزود: «در عین حال، این مکان‌ها فقط در شش شهر اوکراین کار می‌کنند. نیاز به خرید ژنراتور برای رسانه‌های بزرگ در شهرهای مختلف اوکراین وجود دارد.»

طبق اظهارات رئیس اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین، به خبرنگاران اوکراینی و بین‌المللی که به تجهیزات حفاظتی نیاز دارند، جلیقه‌های ضد گلوله، کلاه ایمنی، و کیت‌های کمک‌های اولیه تاکتیکی با مارک «پرس» ارائه می‌شوند.

سرگی تومیلنکو همچنین بیان کرد که: «از آغاز فوریه ۲۰۲۳، اشکال مختلف کمک به بیش از ۲۰۰۰ روزنامه‌نگار ارائه شده است. بیش از ۲۰۰ دفتر تحریریه رسانه، که ۹۰ درصد آنها محلی هستند، از طریق شبکه مراکز همبستگی روزنامه‌نگاران، کمک های مالی و فنی ملموسی دریافت کرده‌اند. هفتاد درصد از خبرنگارانی که با مراکز تماس گرفته اند زن هستند.»

تومیلنکو در مورد چالش‌های پیشرو برای روزنامه‌نگاران گفت: «بیشتر چالش های جدید ناشی از حملات مداوم و وحشیانه ارتش روسیه علیه زیرساخت های غیرنظامی اوکراین است. بنابراین، چالش های عمده خبرنگاران اوکراینی یک سال پس از تهاجم روسیه همچنان امنیت، ناامنی فیزیکی و انرژی است.»

او افزود: «در نهایت، حفظ رسانه‌های محلی برای حمایت از دموکراسی اوکراین ضروری است.»






کارت

کارت