EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


۷۳ مورد نقض حقوق رسانه‌ها و خبرنگاران در کردستان عراق در سال ۲۰۲۲
پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱

بر اساس گزارش جدید منتشر شده توسط سندیکای روزنامه‌نگاران کردستان عراق(KJS)، در سال گذشته میلادی، حداقل ۷۳ مورد نقض حقوق رسانه‌ها و خبرنگاران ثبت شده است.

این موارد شامل دستگیری‌های خودسرانه، حملات فیزیکی، مسدود کردن شبکه‌های تلویزیونی و مصادره تجهیزات رسانه‌ای در کردستان عراق است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) همراه با سندیکای روزنامه‌نگاران کردستان عراق ضمن محکوم کردن این حملات علیه روزنامه‌نگاران، اعلام کردند که حملات به آزادی رسانه‌ها، تهدیدی برای روند دموکراتیک در منطقه کردستان عراق است و از مقامات خواستند تا برای تضمین امنیت روزنامه‌نگاران کردستان عراق اقدامات لازم را انجام دهند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این‌باره گفت: «این الگوی حمله به خبرنگاران و رسانه‌ها توسط نیروهای امنیتی و سازمان‌های مجری قانون سال به سال توسط سندیکای روزنامه‌نگاران کردستان عراق ثبت شده است. دولت اقلیم کردستان عراق باید تلاش‌های مشخصی برای پایان دادن به این حملات انجام دهد.»

آقای بلانگر افزوده است: «ما همچنین از سازمان‌های رسانه‌ای می‌خواهیم که به حقوق برابر احترام بگذارند و امنیت خبرنگاران زن کُرد را تضمین کنند.»

تخلفات ثبت شده در گزارش آزادی مطبوعات، شامل ۱۹ مورد بازداشت روزنامه‌نگاران، ۲۰ مورد ممنوعیت پوشش رسانه‌ای، ۱۰ مورد حمله و توهین به کارکنان رسانه‌ها، ۷ مورد تهدید علیه رسانه‌ها و مواردی از مصادره تجهیزات خبرنگاران بوده است.

در مجموع ۱۵۸ رسانه‌ و روزنامه‌نگار در سال ۲۰۲۲ هدف این حملات در کردستان عراق بوده‌اند. بیشتر این حملات در اربیل و سلیمانیه صورت گرفته است.

علاوه بر گزارش آزادی مطبوعات، گزارشی هم درباره «شرایط زنان روزنامه‌نگار در اقلیم کردستان» منتشر شده است. این گزارش نشان می‌دهد که خبرنگاران زن زیادی در کردستان عراق از خشونت جنسی آزار دیده‌اند با مشکلاتی  مانند تبعیض دستمزد، موانع ساختاری مواجه هستند.

 






کارت

کارت