EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نامه سرگشاده به جو بایدن برای عفو جولیان آسانژ
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱

جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، در بریتانیا زندانی است. وی قرار است به ایالات متحده تحویل داده شود تا دولت آمریکا او را با اتهاماتی همچون جاسوسی محاکمه کند.

درصورت مجرم شناخته شدن، با حکم ۱۷۵ سال زندان مواجه خواهد شد.

فدراسیون بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) همراه با قانونگذاران اتحادیه اروپا، استلا، همسر آسانژ و سازمان‌های مدافع آزادی مطبوعات و حقوق بشر، نامه‌ای سرگشاده به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امضا کرده‌اند که از او خواسته شده آسانژ را عفو کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام کرد که به شدت نگران سلامت آسانژ و تأثیر ادامه بازداشت او بر آزادی رسانه‌ها و حقوق همه روزنامه‌نگاران در سطح جهان است.

به همین علت فدراسیون کمپین جهانی را راه اندازی کرده است که از دولت ایالات متحده خواسته تا همه اتهامات علیه آسانژ را لغو کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این خصوص اعلام کرد: «صرف نظر از دیدگاه‌های شخصی، استرداد او تأثیرات وحشتناکی خواهد داشت و همه روزنامه‌نگاران و کارمندان رسانه‌ها در معرض خطر هستند. این پرونده بدعت خطرناکی ایجاد می‌کند که اعضای رسانه‌ها، در هر کشوری، ممکن است برای انتشار اطلاعات هدف قرار گیرند.»

رئیس جمهور آمریکا با فشار فزاینده ای برای لغو اتهامات علیه آسانژ مواجه است. در ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲ اولین رسانه‌هایی که ۱۲ سال پیش مطالب ویکی لیکس را منتشر کردند شامل: گاردین، نیویورک تایمز، لوموند، اشپیگل و ال پایس، گرد هم آمدند تا به شکنجه آسانژ اعتراض کنند و از دولت آمریکا بخواهند که دست از آزار او بردارد.

پیشتر در هشتم اکتبر ۲۰۲۲، دومینیک پرادالیه، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ، به فعالان اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران (NUJ) در بریتانیا و ایرلند پیوست و یک زنجیره انسانی در اطراف کاخ وست مینستر برای مخالفت با استرداد آسانژ تشکیل دادند.

خانم پرادالیه همچنین از بسیج جهانی برای حمایت از آسانژ حمایت کرد و از همه اتحادیه‌های روزنامه‌نگاران، سازمان‌های آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران خواست تا در حکایت از آسانژ بسیج شوند و همبستگی خود را اعلام کنند.

 

 

 






کارت

کارت