EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز؛ سرکوب سازمان یافته زنان روزنامه‌نگار
جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود با توجه به افزایش روزنامه‌نگاران زندانی در ایران نسبت به سال قبل، از سرکوب سازمان یافته زنان خبرنگار در ایران ابراز نگرانی کرد.

این نهاد غیر دولتی همچنین ایران را تنها کشوری دانست که سال ۲۰۲۱ جزو پنج کشور اول زندان روزنامه‌نگاران جهان نبود، اما حالا پس از خیزش اعتراضی ماه‌های اخیر، آنقدر روزنامه‌نگار زندانی کرده که در جایگاه سوم قرار گرفته است.

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد دست‌کم ۳۴ روزنامه‌نگار که در جریان پوشش اخبار اعتراضات سراسری پس از مرگ مشکوک مهسا امینی شرکت داشتند، در همان اولین روزها بازداشت شدند.

بر اساس این بیانیه، چین همچنان با ۱۱۰ روزنامه‌نگار زندانی در صدر این فهرست است و میانمار با ۶۲ و ایران با ۴۷ روزنامه‌نگار زندانی در رده‌های بعدی قرار دارند.

روز پنجشنبه ۲۴ آذرماه، کریستف دلوار، دبیرکل گزارشگران بدون مرز، گفت: «روزنامه‌نگاران اولین طعمه‌های رژیم‌های خودکامه و دیکتاتوری در سراسر جهان‌اند.»

وی همچنین با انتقاد از دولت‌ها نسبت به سرکوب روزنامه‌نگاران افزود: «این رکورد جدید از روزنامه‌نگاران بازداشتی، نیاز مبرم و فوری به همبستگی و مقاومت با روزنامه‌نگاران در این بخش‌ها از جهان را قوت می‌بخشد.»

 

 






کارت

کارت