EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


گزارش سالانه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران از رکورد بی‌سابقه روزنامه‌نگاران زندانی در جهان
پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱

کمیته‌ حفاظت از روزنامه‌نگاران در گزارش سالانه خود از افزایش بی‌سابقه روزنامه‌نگاران زندانی در سراسر جهان و به خصوص در ایران خبر داد.

بر اساس این گزارش، این کمیته تا اول دسامبر ۲۰۲۲ دست کم ۳۶۳ خبرنگار زندانی را شناسایی کرده است.

ایران، چین، میانمار، ترکیه و بلاروس در صدر فهرست جهانی بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران قرار دارند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران هم‌چنین گزارش داد که در ایران ۲۱ روزنامه‌نگار پیش از این گزارش سالانه به قید وثیقه آزاد شده‌اند.

این کمیته می‌گوید مقامات جمهوری اسلامی، شمار بی‌سابقه‌ای از زنان روزنامه‌نگار را زندانی کرده‌اند.

براساس گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در پی سرکوب اعتراضات گسترده در ایران پس از کشته شدن مهسا امینی، حداقل ۶۲ روزنامه‌نگار تا تاریخ اول دسامبر در زندان بودند.

ابن نهاد مدافع حقوق روزنامه‌نگاران گفته است که ۲۱ روزنامه‌نگار دستگیر شده پس از شروع اعتراضات، قبل از تاریخ این گزارش سالانه به قید وثیقه آزاد شده‌اند.

گفته می‌شود از میان روزنامه‌نگاران زندانی در ایران پس از شروع اعتراضات سراسری، نیمی از آنان زن بودند که این‌ امر نشان‌دهنده‌ نقش برجسته‌ زنان خبرنگار در پوشش خیزش اخیر ایران به رهبری زنان است.

بنابر این گزارش در سرتاسر جهان، دولت‌ها به راهبردهایی مانند وضع قوانین «اخبار جعلی»،‌ استفاده از جرم افترازنی و قوانین مبهم نگاشته‌شده برای جرم‌انگاری روزنامه‌نگاری، زیر پا گذاشتن حاکمیت قانون و سوء استفاده از سیستم قضایی و استفاده از فناوری برای جاسوسی کردن درباره‌ خبرنگاران و خانواده‌های ایشان، روی آورده‌اند.

این کمیته در پایان یادآور شد: «زندانی کردن روزنامه‌نگاران، تنها یکی از معیارهای نشان‌دهنده تلاش رهبران اقتدارگرا برای سرکوب آزادی مطبوعات است.»

گفتنی است بر اساس گزارش‌ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از آغاز اعتراضات سراسری در ایران پس از مرگ مشکوک مهسا امینی تاکنون بیش از ۵۵ روزنامه‌نگار بازداشت شدند.

فدراسیون تاکنون در بیانیه‌های متعدد خواستار آزادی همه روزنامه‌نگاران در بند شده است.

 

 

 

 






کارت

کارت