EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دستگیری دو روزنامه‌نگار در حال ساخت مستندی در مورد قتل رهبر القاعده در کابل
جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱

طالبان ایوور شیرر، فیلمساز آمریکایی و فیض‌الله فیض، روزنامه‌نگار افغان را در در روز هفدهم اوت در حالیکه در حال فیلمبرداری در محل کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده دستگیر کردند.

ایمن‌الظواهری در حمله پهپادهای ایالات متحده آمریکا در اوایل ماه اوت امسال کشته شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) و اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران افغانستان(ANJU) خواستار آزادی فوری این دو نفر شدند.

فدارسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: «تعداد روزافزون بازداشت روزنامه‌نگاران در افغانستان نشان‌دهنده بی‌اعتنایی طالبان به آزادی مطبوعات است.»

فدراسیون همچنین گفت: «از طالبان می‌خواهیم که فوراً ایوور شیرر و فیض‌الله فیض‌ را آزاد کنند و شرایطی لازم برای کار خبرنگاران را فراهم آورند تا خبرنگاران بتوانند کارشان را بدون مداخله و ترس انجام دهند.»

اگرچه طالبان هنوز توضیحی درباره این بازداشت ارائه نکرده، اما گمان می‌رود که ماموران طالبان تلاش می‌کردند از ساخت این مستند در خصوص الظواهری جلوگیری کنند.

شیرر در ماه فوریه با دریافت مجوز کار از وزارت امور خارجه طالبان وارد افغانستان شد و تاکنون در چندین پروژه سینمایی و مستند حضور داشته است. با این حال در ماه‌های اخیر از او خواسته شده بود تا تمام کارهای خود در افغانستان را به وزارت امور خارجه ارائه کند.






کارت

کارت