EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


گزارش سی‌و‌یکمین کنگره جهانی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در عمان
یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱

سی و یکمین کنگره جهانی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) درعمان از ۳۱ می تا ۳ ژوئن ۲۰۲۲ برگزار شد.

علاوه بر گزارش‌های جامع و گفتگو میان بخش‌های مختلف فدراسیون، تصمیمات مهمی هم در مسقط گرفته شد.

در رای‌گیری‌ از اعضای فدراسیون، رئیس و هیات اجرایی جدیدی هم برای فدراسیون انتخاب شدند.

این اعضای جدید از این کنگره تا کنگره صدمین سالگرد تاسیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۲۶ مشغول به کار خواهند بود.

دستور کار‌ این گروه جدید، برنامه‌ریزی برای حفظ  و ارتقاء نقش فدراسیون به عنوان صدای جهانی روزنامه‌نگاران و همچنین تقویت اتحادیه‌های روزنامه‌نگاری در سراسر جهان است.

خانم دومینیک پرادالیه بعنوان رئیس جدید فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران برگزیده شد

خانم دومینیک پرادالیه بعنوان رئیس جدید فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران برگزیده شد

از مهمترین تصمیمات این کنگره، انتخاب خانم دومینیک پرادالیه به عنوان رئیس جدید فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران بود. 

خانم پرادالیه از فرانسه و عضو با سابقه اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران(SNJ)، پس از شش سال عضویت در کمیته اجرایی فدراسیون، جانشین یونس مجاهد رئیس پیشین فدراسیون از مراکش شد.

دومینیک پرادالیه سابقه حضور در بسیاری از تلویزیون‌های فرانسه را دارد و همچنین سابقه دبیرکلی و سخنگویی اتحادیه روزنامه‌نگاران فرانسه (SNJ) را در کارنامه خود دارد.

از سال ۱۹۲۶ پس از تاسیس فدراسیون ، دومینیک پرادالیه پس از روزنامه‌نگار بلژیکی خانم میا دورنارت (۱۹۸۶-۱۹۹۰) دومین رئیس زن فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران است.

خانم پرادالیه در اولین صحبت‌هایش گفت: «انتخاب من به ریاست فدراسیون، باعث افتخار من و افتخار فرانسه است. آزادی مطبوعات در سرتاسر جهان مورد حمله قرار گرفته است و روزنامه‌نگاران اولین قربانیان آن هستند. همبستگی و اقدام جمعی باید در همه جا چند برابر شود تا رسالت و نقش روزنامه‌نگاران در جامعه گسترش یابد.» 

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون گفت: «من سال‌هاست که دومینیک را می شناسم  و با هم در اتحادیه روزنامه‌نگاران فرانسه فعال بودیم. تعهد او به آرمان روزنامه‌نگاران در سراسر جهان شناخته شده است. در شرایط سخت کنونی ما به تجربه او در فدراسیون نیاز داریم.»

آقای بلانگر با تاکید بر افزایش همبستگی اتحادیه‌های روزنامه‌نگاران در سراسر جهان، ابراز امیدواری کرد که این فدراسیون موضوعاتی نظیر برابری زن و مرد، امنیت روزنامه‌نگاران و موضوعات محیط زیستی را مورد توجه ویژه قرار خواهد داد.

اتحادیه روزنامه‌نگاران آسیا و اقیانوسیه در کنگره عمان تاسیس شد

اتحادیه روزنامه‌نگاران آسیا و اقیانوسیه در کنگره عمان تاسیس شد

در کنگره مسقط، علاوه بر انتخاب اعضای جدید اتحادیه‌های وابسته به فدراسیون در سراسر جهان و هیات اجرایی، جولیانا لاینز اترو، از پرو هم به عنوان معاون اول رئیس جدید فدراسیون انتخاب شد.

از تصمیمات مهم دیگر در این کنگره می‌توان به تشکیل اتحادیه روزنامه‌نگاران آسیا و اقیانوسیه(FAPaJ) اشاره کرد.

سابینا ایندرجیت، دبیرکل اتحادیه روزنامه‌نگاران هند(IJU) و معاون فدراسیون بین‌المللی، به عنوان اولین رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران آسیا و اقیانوسیه انتخاب شد. 






کارت

کارت