EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نشست مشترک خبرنگاران و رسانه‌ های ولایات پروان، کاپیسا و پنجشیر با مسوولان محلی
پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱

این نشست به ابتکار انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان و ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت کاپیسا، در شهر محمود راقی، مرکز ولایت کاپیسا امروز ۴شنبه ۴جوزا برگزار شده بود.

مولوی کریم‌الله وثیق رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت کاپیسا هدف برگزار نشست مشترک را ایجاد هماهنگی میان خبرنگاران و مسوولان محلی برای بررسی چالش های اطلاع‌رسانی در ولایت های یاد شده بیان کرد.

در این نشست مسوولان نهاد های دومی در ولایت های یاد شده طرح‌ها، دیدگاه‌ها و تعهدات شان را در پیوند به شریک سازی اطلاعات با خبرنگاران در میان گذاشتند.

از جانب دیگر، مسوولان رسانه‌ها، خبرنگاران و نماینده‌گان ولایتی انجمن در ولایت های پروان، کاپیسا و پنجشیر، مشکلات سد راه اطلاع رسانی و خواست های شان از جمله حق‌دسترسی به اطلاعات، تکس مالیاتی سالانه، جرایم مالیاتی و صرفیه های برق رسانه‌ها را با مسوولان محلی شریک نمودند.

حجت‌الله مجددی رییس انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان در این نشست گفت، پس از تسلط طالبان بر افغانستان یک شبه نشرات ۴۰درصد از رسانه های فعال کشور به یک‌باره متوقف شد که عمده‌ترین عامل آن چالش های اقتصادی رسانه‌ها بود.

آقای مجددی عدم مدیریت درست بر کمک های جهانی به رسانه‌ها و بخش های آزادی بیان را در بیست سال گذشته و عدم زیر بنا سازی به جامعه رسانه‌یی کشور را از دلایلی بیان کرد که امروز رسانه‌ های کشور با انبوهی از مشکلات دست و گریبان هستند.

رییس انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان در پیوند به چالش های کار میدانی خبرنگاران صحبت نموده ضمن تاکید روی برداشته شدن این چالش‌ها از احیای مجدد کمیته های مشترک حکومت و رسانه‌ها در بعضی ولایت‌ها از جمله در ولایت پروان، استقبال نمود.

ضیا‌ءالحق حقمل معاون ریاست عمومی رادیو تلویزیون ملی افغانستان در نشست مشترک هماهنگی رسانه‌ها و مسوولان محلی گفت، رسانه‌ها نقش تعین کننده روی زنده‌گی مردمی و تصمیمات آنان دارد و به هر پیمانه که هماهنگی و رابطه میان رسانه و حکومت بیشتر شود، به همان اندازه مردم در روشنایی حقایقی قرار می گیرند که مرتبط است با بخش های مختلف زندگی آنان.

مولوی شمس‌الرحمن مبشر صدیقی رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت پروان و حکمت‌الله شمیم سخنگوی والی این ولایت به نیابت از حکومت محلی پروان، دیدگاه‌ها و تعهدات شان را نسبت به صیانت از جامعه‌ رسانه‌یی این ولایت و زمینه سازی دسترسی خبرنگاران به اطلاعات را، بیان نمودند.

ضیاءالحق حامد قوماندان امنیه ولایت کاپیسا در این نشست از احترام و اعتماد کامل امارت اسلامی بر آنعده از رسانه‌ های که در مطابقت به اصول اطلاع‌رسانی، فعالیت دارند اطمینان داد.

آقای حامد از رسانه‌ها خواست که واقعیت‌ها را مستند سازی نموده نشر نمایند نه این که رسانه‌ها شکار اخبار کذب و دروغ شوند.

اسدالله سنان معاون ولایت کاپیسا از برگزاری نشست مشترک میان اعضای جامعه رسانه‌یی ولایت های پروان، کاپیسا و پنجشیر استقبال نموده تاکید نمود که این گونه نشست‌ها سبب تقویت، هماهنگی میان رسانه‌ها و حکومت های محلی می شود که در صیانت از رسانه‌ها و ارزش آزادی بیان تاثیر گزار است.

مسوولان و اصحاب رسانه های اشتراک کننده در این نشست ابراز امیدواری کردند که برایند این نشست‌ها به گونه واقعی منتج به ایجاد هماهنگی و رفع چالش های سد راه فعالیت رسانه‌ها گردد.

گفتنی‌ست، انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان مصمم است تا نشست های مشابه را در همه ولایت های کشور بمنظور، فعالیت موثر رسانه‌ها برگزار خواهد کرد.

gلازم به ذکر است که پس از روی کارآمدن طالبان در افغانستان آزادی رسانه‌ها در این کشور به شدت محدود شده است و بسیاری از روزنامه نگاران ناچار به ترک این کشور شده اند و روزنامه‌نگاران حاضر در این کشور هم هر روز با محدودیت‌های جدیدی روبرو هستند.





کارت

کارت