EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تصمیم به استرداد جولیان آسانژ‌ را محکوم کرد
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰

جولیان آسانژ، روزنامه‌نگار تحقیقی و بنیانگذار ویکی‌لیکس، پس از حکم دادگاه عالی بریتانیا که گفته بود در صورت اعزام آسانژ به ایالات متحده در خطر نیست، اکنون ممکن است به این کشور مسترد شود.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) این تصمیم را محکوم کرد و گفت از هرگونه درخواست تجدیدنظر از تیم حقوقی آسانژ حمایت می‌کند.

قاضی بریتانیایی پیشتر پذیرفته بود که آسانژ از افسردگی رنج می‌برد و احتمال خودکشی او زیاد است.

او در صورت استرداد، احتمال می‌داد که ایالات متحده او را تحت تدابیر ویژه‌ای موسوم به سامز، به زندان می‌فرستد و مانع از خودکشی آسانژ نمی‌شود وبنابراین، استرداد او را «ناعادلانه» می‌دانست.

اما پس از درخواست مجدد ایالات متحده، با توجه به تضمین‌های لفظی دولت آمریکا مبنی بر حفظ سلامت آسانژ، قاضی رای به استرداد او به ایالات متحده داد.

استلا موریس، نامزد آسانژ گفت قصد دارند علیه این حکم تجدید نظر کنند و آن را «خطرناک و نادرست» خواند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران پرونده آسانژ را در سازمان ملل مطرح کرد و به بیش از ۴۰ گروه آزادی مطبوعات، حقوق بشر و حریم خصوصی پیوست تا از دولت بریتانیا بخواهد که آسانژ را آزاد کند.

این نهادها در سراسر جهان همچنین مکرراً از جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، خواسته‌اند تا با کنار گذاشتن اتهامات علیه جولیان آسانژ، به سال‌ها پیگرد سیاسی او با انگیزه‌های سیاسی پایان دهد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون، در این زمینه گفت:«حکم امروز ضربه بزرگی به امیدهای ما برای آزادی آسانژ است. واضح است که استرداد آسانژ به ایالات متحده زندگی او را در معرض خطر شدید قرار می‌دهد.»

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت