EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت دو روزنامه‌نگار نروژی در قطر به دلیل گزارش شرایط کارگران مشغول کار برای جام جهانی
جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰

دو خبرنگار نروژی که برای یک رسانه نروژی  کار می‌کردند، توسط مقامات قطری به مدت ۳۶ ساعت بازداشت شدند.

آن‌ها در حال بررسی شرایط بد کاری کارگران مهاجر در آماده‌سازی برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بودند.

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) و اتحادیه روزنامه‌نگاران نروژ (NJ)، این بازداشت را به شدت محکوم کردند و از مقامات قطری خواستند توضیحات کاملی را برای این دستگیری‌ها ارائه دهند و به استقلال روزنامه‌نگاران احترام بگذارند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ، در این زمینه گفت: «هزاران کارگر مانند برده در سایت‌های ساخت و ساز استادیوم‌ها در قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ مورد استثمار قرار گرفته‌اند و مردم حق دارند حقیقت را بدانند.»

او افزود: «گزارش مستقل کلید شفافیت در مورد چنین رویداد جهانی است و ما از دولت قطر می‌خواهیم که توضیح کاملی در مورد آنچه که به نظر می‌رسد تلاشی آشکار برای ارعاب همکاران نروژی ما باشد ارائه دهد.»

در ۲۱ نوامبر، روزنامه‌نگار هالور اکلند و عکاس لوکمان قربانی قبل از پرواز به نروژ در خارج از هتل خود در دوحه بازداشت شدند. آن‌ها بیش از ۳۰ ساعت بعد در صبح روز سه شنبه ۲۳ نوامبر از بازداشت آزاد شدند و در همان روز دوحه را ترک کردند و در ۲۴ نوامبر به سلامت به اسلو رسیدند، اما تجهیزات آن‌ها مصادره شد.

ایکلند و قربانی برای پوشش خبری قبل از شروع جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر بودند.

مدت کوتاهی قبل از دستگیری آن‌ها در برنامه خبری اسپورت روی‌ین گزارشی از وضعیت کار و زندگی کارگران مهاجر داده بودند.

ایکلند به بینندگان گفته بود که «تضادهای فاحشی» وجود دارد و برخی از کارگران «به طرز وحشتناکی کار می‌کنند» و «ترس در چشمانشان» دیده می‌شود.

اما قطر از این دستگیری‌ها دفاع کرد و اظهار داشت که خبرنگاران در پی شکایت صاحب یک ملک خصوصی مبنی بر ورود غیرقانونی بازداشت شدند.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت