EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


توافق آمریکا و چین بر سر کاهش محدودیت‌های روادید خبرنگاران
شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰

توافق جدید که پیش از نشست مجازی بین شی جین‌پینگ، رهبر چین و جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده در ۱۶ نوامبر حاصل شد، به خبرنگاران خارجی آمریکایی و چینی اجازه می‌دهد تا آزادانه تر  در هر دو کشور عبور و مرور کنند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) از توافق دو دولت استقبال می‌کند و از هر دو طرف می‌خواهد برای اطمینان از دسترسی بیشتر به خبرنگاران خارجی تلاش کنند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این زمینه اشاره کرد: « فدراسیون  مخالفت خود را با هر دولتی که از روزنامه‌نگاران و فرآیند ویزا به عنوان ابزاری برای هدف قرار دادن یا انتقام‌گیری استفاده می‌کند، اعلام می‌کند.»

بر اساس این توافق متقابل، مقامات ایالات متحده و چین موافقت کردند که اعتبار ویزای کاری بازدید از خبرنگاران را از سه ماه به یک سال افزایش دهند.

دو کشور همچنین متعهد شدند که صدور ویزای کار جدید برای روزنامه‌نگاران کشورهای یکدیگر را از سر بگیرند.

با این حال، نه ایالات متحده و نه دولت چین مشخص نکرده‌اند که اقدامات جدید چه زمانی اعمال می‌شود، و مشخص نیست که آیا روزنامه‌نگاران خارجی که توسط مقامات پکن اخراج شده‌اند، بر اساس این توافقنامه اجازه بازگشت به چین را خواهند داشت یا خیر.

محدودیت‌های تلافی‌جویانه بر آزادی مطبوعات بین دو کشور در مارس ۲۰۲۰ آغاز شد، زمانی که دولت ایالات متحده سازمان‌های رسانه‌ای دولتی چین را که در ایالات متحده فعالیت می‌کنند به عنوان «مأموریت‌های خارجی» معرفی کرد و تعداد خبرنگاران چینی را که با این رسانه‌ها کار می‌کنند محدود کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خارجی چین، در پاسخ، دولت چین در نیمه اول سال ۲۰۲۰ حداقل ۱۸ خبرنگار خارجی را از سازمان‌های رسانه‌ای مستقر در ایالات متحده که در چین فعالیت می‌کردند، از جمله نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال‌استریت ژورنال اخراج کرد.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت