EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تغییرات اقلیمی؛ موضوعی مهم در دستور کار اضطراری جهان
یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰

کارگاهی دو روزه توسط انجمن روزنامه‌نگاران کیپ‌ورد با همکاری فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)  در زمینه تغییرات اقلیمی برگزار شد.

در این کارگاه در مورد موضوعات متعددی در رابطه با تغییرات اقلیمی بحث و تبادل نظر شد. این موضوعات شامل مفاهیم، ​​علل و پیامدهای تغییرات آب و هوایی، ابعاد جنسیتی تغییرات اقلیمی، چالش‌های این تغییرات، سیاست‌ها و برنامه‌های تغییر اقلیم، معنای تغییر اقلیم برای کشاورزی و غذا، بود.

خبرنگاران از رسانه‌های مختلف و دانشجویان روزنامه‌نگاری از دانشگاه کیپ‌ورد (UNICV) و دانشگاه سانتیاگو (ایالات متحده) برای ایجاد ظرفیت‌های خود در زمینه گزارش تغییرات آب و هوایی در این کارگاه شرکت داشتند.

پا لوئیس توماسی، مدیر دفتر فدراسیون بین المللی روزنامه‌‎نگاران آفریقا، گفت که رسانه‌های آفریقایی در مقایسه با سایر قاره‌ها در گزارش موثر در مورد تغییرات آب و هوا و ایجاد تأثیر مطلوب که برای افزایش تغییرات رفتاری در شهروندان ما ضروری است، عقب مانده‌اند.

او اشاره کرد که رسانه‌های آفریقایی باید نقش خود را در مبارزه جهانی علیه تغییرات اقلیمی ایفا کنند، زیرا این تغییرات در حال حاضر صدمات گسترده‌ای به بخش کشاورزی در این قاره وارد کرده است که معیشت میلیون‌ها نفر را تهدید می‌‌کند.

لورنکو لوپس، دستیار وزیر امور خارجه نخست‌وزیر کیپ‌ورد در آفریقا، گفت: «تغییرات اقلیمی یک موضوع مهم در دستور کار اضطراری در جهان است و در حال دگرگونی مداوم اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است.»

لورنکو لوپس در مراسم افتتاحیه کارگاه دو روزه گزارش تغییرات اقلیمی در مقر انجمن روزنامه‌نگاران کیپ‌ورد (AJOC) در پایتخت پرایا تاکید کرد که آموزش روزنامه‌نگاران یک مساله مهم است.

او افزود: «ما می خواهیم روزنامه‌نگارانی داشته باشیم که به خوبی آموزش دیده باشند، هدفمند باشند و حقیقت را بیان کنند.»

ژرمیاس فورتادو، رئیس انجمن روزنامه‌نگاران کیپ‌ورد ،گفت که با توجه به اینکه کیپ‌ورد یک کشور مجمع‌الجزایری است، این کارگاه برای خبرنگاران بسیار مهم و به موقع است.

او اشاره کرد اگرچه این کشور گازهای گلخانه‌ای زیادی منتشر نمی‌کند، اما کیپ ورد مانند سایر مجمع جزایر دیگر در برابر اثرات تغییرات اقلیمی آسیب پذیر است.

او ابراز امیدواری کرد که در پایان این کارگاه آموزشی، شرکت‌کنندگان با آگاهی بهتر و آمادگی برای ارائه گزارش موثر در زمینه تغییرات اقلیمی و محیط زیست آشنا شوند.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت