EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روزنامه‌‌نگار زن چینی در آستانه مرگ در زندان قرار دارد
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰

گزارش شده که حال جسمی ژانگ ژان، روزنامه‌نگار و وکیل سابق چینی به دنبال بیش از یک سال اعتصاب غذای متناوب در اعتراض به بازداشت و زندانی شدنش، به‌سرعت رو به وخامت است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) از مقامات چینی خواستار آزادی فوری ژانگ شد تا بتواند تحت درمان‌های پزشکی مناسب و فوری قرار گیرد.

فدراسیون اعلام می‌کند «مورد ژانگ نیاز به توجه فوری دارد، ما از مقامات چینی می‌خواهیم که تا قبل از اینکه خیلی دیر شود فوراً ژانگ را آزاد کنند تا تحت درمان فوری قرار گیرد.»

روز ۳۰ اکتبر، برادر ژانگ‌با انتشار عکسی از ژانگ از طریق توییتر گفت: «فکر نمی‌کنم او بتواند بیشتر از این تحمل کند». به گفته او، ژانگ در حال حاضر با وجود ۱.۷۷ متر قد، کمتر از ۴۰ کیلوگرم وزن دارد.

مادر او نیز اندکی پس از تماس ویدیویی با ژانگ در 28 اکتبر به رسانه‌ها گفت که دخترش در صورت عدم آزادی مشروط پزشکی، در خطر بزرگی قرار دارد و حالش بسیار وخیم است، او نمی‌تواند بدون کمک راه برود و زمانی‌ که که صحبت می‌کند سرش پایین است.

ژانگ، ۳۸ ساله، در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰ به دلیل گزارش در مورد کووید-۱۹ در مراحل اولیه شیوع ویروس در چین به چهار سال زندان محکوم شد.

در فوریه ۲۰۲۰، او شروع به بارگذاری کلیپ‌های ویدئویی کوتاه در رسانه‌های اجتماعی کرد تا وضعیت ووهان را تحت قرنطینه شدید مستند کند، اما برای کنترل اخبار پیرامون این بیماری، توسط مقامات بازداشت شد.

ژانگ به اتهام انتشار اطلاعات نادرست از طریق شبکه‌های اجتماعی دستگیر شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در سپتامبر،همراه با ۴۲ سازمان غیردولتی که به دفاع از آزادی مطبوعات می‌پردازند، نامه‌ای مشترک خطاب به شی جین پینگ، رهبر چین فرستادند و با ابراز نگرانی جدی از سلامتی او، خواستار آزادی ژانگ شدند.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت