EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دادرسی کمتر از شش درصد جنایات علیه خبرنگاران در افغانستان
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰

با وجود اینکه در یک دهه گذشته ۸۷ خبرنگار حین انجام وظایف در افغانستان کشته شده‌اند، اما تنها در ۵ مورد از این جنایت‌ها عاملین آن،محاکمه شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و شبکه همبستگی رسانه‌ای آسیای جنوبی (SAMSN) ابراز نگرانی جدی خود را نسبت به تسلط طالبان که عدم رسیدگی به این جنایات را بیشتر می‌کند، اعلام کرده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام کرد: «به خوبی می‌دانیم که طالبان مطلقاً قصد رسیدگی به پرونده‌های مربوط به جنایات علیه روزنامه‌نگاران یا اجرای عدالت برای ۸۷ روزنامه‌نگار کشته شده از سال ۲۰۱۰ را ندارد.»

این فدراسیون ادامه داد: «زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین‌المللی حمایت از خبرنگاران را تسریع کند و رژیم طالبان را وادار کند تا برای مجازات جنایتکاران اقدامات فوری انجام دهد. ما باید برای حفظ امنیت خبرنگاران و حمایت از آزادی مطبوعات تلاش کنیم.»

بر اساس گزارش‌ها، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱، ۸۷ خبرنگار افغان در حین انجام وظیفه کشته شده‌اند که از این تعداد تنها 5 پرونده حل شده است. این فقط ۵/۷ درصد از کل این جنایات است.

در مجموع ۱۳ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ها تنها در سال ۲۰۲۱ جان خود را از دست داده‌اند، بدون اینکه حتی برای یک مورد آن‌ها عدالت برقرار شود.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در آگوست ۲۰۲۱، حداقل شش خبرنگار به دلیل شغل خود کشته شده‌اند و بسیاری دیگر از تهدیدها، آزار و اذیت، ارعاب و خشونت تشدید شده است.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت