EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


درخواست خروج امن روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی از افغانستان
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند (NUJ) خواستار اقدام فوری دولت بریتانیا برای خروج امن روزنامه‌نگاران سابق بی‌بی‌سی از افغانستان شدند.

مدتی از تصرف شهر کابل توسط طالبان و خروج نیروهای غربی از این شهر می‌گذرد، اما بسیاری از روزنامه‌نگاران که با بی‌بی‌سی همکارای داشته‌اند، از ترس جان خود مخفی شده‌اند.

چهره آن‌ها به دلیل همکاری با رسانه‌ها توسط طالبان شناسایی شده است و در معرض خطر جدی قرار دارند.

با وجود درخواست‌های نهاد‌های بین‌المللی، هنوز در خصوص خروج آن‌ها نگرانی زیادی وجود دارد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «تهدیدهایی که علیه روزنامه‌نگاران سابق بی‌بی‌سی صورت می‌گیرد، بسیار جدی است.»

او افزود: «جان آن‌ها در خطر است، بسیاری از آن‌ها مجبور هستند برای حفظ امنیت، خود را مخفی کنند یا دائما جابه‌جا شوند. اقدامات فوری برای تامین امنیت و خروج و اسکان مجدد این روزنامه‌نگاران باید در اولویت دولت بریتانیا باشد.»

میشل استانستریت، دبیر کل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند، گفت: «کاملاً واضح است که روزنامه‌نگاران مرتبط با بی‌بی‌سی و دیگر رسانه‌های غربی در معرض خطر جدی قرار دارند.»

او اشاره کرد گزارش‌هایی از فرماندهان طالبان وجود دارد که خواستار مجازات و حمله به خبرنگاران بی‌بی‌سی به عنوان دشمنان افغانستان شده‌اند.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت