EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روزنامه‌نگاران برمه‌ای تبعید شده‌اند، اما ساکت نشده‌اند!
چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰

روزنامه‌نگاران برمه‌ای که از زمان کودتای نظامی در تبعید زندگی می‌کنند، در حال نظارت بر کشور و رسانه‌های خود از خارج هستند و برای بیان حقیقت می‌جنگند.

بحران میانمار باعث شده است که بسیاری از اتباع برمه‌ای فرار کنند یا خود را مخفی کنند. کسانی که بخت فرار دارند، در تبعید اجباری به سر می‌برند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) با مدیر عملیات دموکراتیک صدای برمه صحبت کرده است.

او با کمک وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا (DFAT) فرار کرده و به ملبورن استرالیا رفته است.

دی وی بی (DVB) در سال ۱۹۹۲ به عنوان یک رسانه تبعیدی در اسلو، نروژ تاسیس شد، اما پس از اصلاحات رسانه‌ای پس از انتخابات ۲۰۱۰ ، در سال ۲۰۱۲ به میانمار دعوت شد.

مدیر عملیات دموکراتیک صدای برمه، گفت: «ما به تبعید عادت داریم و اکنون به حالت اول بازگشته‌ایم، زیرا حرفه رسانه‌ها، به ویژه رسانه‌های مستقل، بسیار محدود‌کننده است و هیچ لحظه‌ای وجود ندارد که ما گزارش ندهیم.»

در نتیجه تعلیق مجوزها و تهدیدها، بسیاری از رسانه‌ها برای انتشار آثار خود به بسترهای آنلاین روی می‌آورند.

با افزایش کاربران فیس‌بوک در این کشور از 13 میلیون نفر به 16 میلیون نفر، از زمان به قدرت رسیدن حکومت نظامی، تقاضا برای رسانه‌های مستقل در میانمار مشهود است.

فیس بوک و یوتیوب به سرعت در حال تبدیل شدن به فضایی محبوب برای اخباری هستند که ارتش کم‌تر آن‌ها را کنترل می‌کند.

با ادامه کودتا به طور نامحدود، روزنامه‌نگاران در تبعید با چالش‌های جدیدی در زمینه گزارش روبه‌رو هستند.

دسترسی به منابع خبر نه تنها به دلیل کودتا، بلکه به دلیل همه‌گیری کرونا نیز بسیار مشکل است.

این اولین بار نیست که میانمار تحت حکومت نظامی است و این اولین بار نیست که رسانه‌ها مجبور به کار در شرایط دشوار شده‌اند .

مدیر عملیات دموکراتیک صدای برمه گفت: «من همه چیز را رها کردم. شما باید همه چیز را پشت سر بگذارید، از مرز عبور کنید، زنده بمانید و گزارش خود را ادامه دهید. این وظیفه اصلی ما است.» او

افزود: «مهم‌تر اینکه ما نمی‌خواهیم سکوت کنیم. این چیزی است که ارتش می‌خواهد. آن‌ها مجوز را لغو می‌کنند ، ما را هدف قرار می‌دهند، ما را زندانی می‌کنند، اما ما ساکت نیستیم و به همین دلیل است که ما هر زمان که بتوانیم به گزارش خود ادامه می‌دهیم.»

مشروح این مطلب را اینجا بخوانید.






کارت

کارت