EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


سیا در دولت ترامپ قصد ربودن و ترور جولیان آسانژ را داشت
دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰

بر اساس گزارشی جدید، مقامات سیا در دولت ترامپ نقشه ربودن و ترور جولیان آسانژ، روزنامه‌نگار و بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، را در سفارت اکوادور در لندن طراحی کرده بودند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) گفته است اگر این موضوع واقعی باشد، به این معنی است که هیچ روزنامه‌نگار یا منبعی در امان نخواهد بود و تهدیدی جدی برای آزادی رسانه‌هاست.

این فدراسیون همین‌طور بارها خواستار حذف اتهامات آسانژ، توقف روند استرداد و آزادی فوری وی شده است.

آنتونی بلانگر،‌ دبیر‌کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، گفت: «اگر این اخبار درست باشد، سایه بزرگی بر روزنامه‌نگاری مستقل خواهد انداخت و آن‌ها بار دیگر ثابت خواهند کرد که استرداد آسانژ به ایالات متحده جان او را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.»

گزارش منتشر شده توسط یاهونیوز با استناد به بیش از ۳۰ مقام سابق آمریکایی نشان می‌دهد سازمان سیا می‌ترسید که آسانژ از لندن به روسیه (جایی که وی قبلا هفت سال در آنجا پناهنده بود) فرارکند، برای همین قصد داشت تا او را ربوده یا ترور کند.

به گفته این مقامات، برنامه‌های سیا شامل درگیری احتمالی با عوامل کرملین در خیابان‌های لندن، تصادف خودرو با وسیله نقلیه فرار آسانژ یا شلیک به لاستیک‌های هواپیمای وی برای جلوگیری از بلند شدن هواپیما، بود.

جولیان‌آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس و دارنده کارت عضویت فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در حال حاضر در زندان بلمارش در بریتانیا زندانی است.

آسانژ به اتهام هک و انتشار هزاران فایل محرمانه، به ویژه اسناد مربوط به ایالات متحده، در صورت محکومیت، با ۱۷۵ سال زندان روبرو خواهد شد.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت