EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


توقف فعالیت ۱۵۳ رسانه در پی کنترل طالبان بر افغانستان
شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰

با به دست­گیری قدرت توسط طالبان در افغانستان، دست‌کم فعالیت ۱۵۳ رسانه­ متوقف شده است.

همچنین زنان روزنامه­‌نگار بیکار شده­‌اند و تهدیدها و خشونت­‌ها علیه خبرنگاران افزایش یافته است. فدراسیون بین‌­المللی روزنامه­‌نگاران(IFJ) ضمن ابراز نگرانی شدید از امنیت روزنامه­‌نگاران در سراسر افغانستان، حملات فزاینده طالبان به آزادی مطبوعات را محکوم کرد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین­‌المللی روزنامه‌­نگاران گفت در افغانستان تا پیش از قدرت گرفتن طالبان، روزنامه‌­نگاران کشته می‌­شدند، اما اکنون هیچ آمار موثقی در دست نیست و شرایط روزنامه‌نگاران کاملا مبهم است و فقط یک رسانه در افغانستان فعالیت می‌کند، آن هم رسانه رسمی طالبان است که هیچ زنی در آن کار نمی­‌کند.

گزارش­‌ها در مورد بازداشت، شکنجه، ضرب و شتم و ضبط تجهیزات خبرنگاران، هر روز در حال افزایش است.

بیش از هفت‌هزار خبرنگار تحت تاثیر اقدامات طالبان قرار گرفته‌­اند، بسیاری از کار منع شده‌­اند و بسیاری از ترس جان خود و خانواده­‌هایشان مخفی شده‌­اند.

طالبان علاوه بر اعلام ممنوعیت تظاهرات و تجمعات، هر زمان که بخواهند اینترنت و تلفن را هم قطع می­‌کنند.

خبرنگاران زن در حال حاضر به طور کامل از فعالیت‌­های رسانه‌­ای منع شده‌­اند و برنامه­‌های رسانه‌ای و سرگرمی لغو شده است.

همچنین پس از آزادی حدود ۱۰۰۰ مجرم از زندان‌­های افغانستان توسط طالبان، نگرانی­‌های زیادی از امنیت بسیاری از خبرنگاران وجود دارد.

روزنامه‌­نگاران افغان علی‌رغم تهدیدهای خشونت‌آمیز طالبان در نامه ای سرگشاده به سازمان ملل متحد که به امضای ۱۵۰ روزنامه‌نگار رسیده، خواستار اقدامات فوری برای نجات روزنامه‌­نگاران افغانستان شده­‌اند.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز با انتشار بیانیه‌ای از طالبان خواسته است که فوراً به استفاده از زور و بازداشت خودسرانه روزنامه­‌نگاران و معترضان پایان دهد.

فدراسیون بین­‌المللی روزنامه­‌نگاران ضمن اعلام همبستگی با روزنامه‌­نگاران افغان، از طالبان خواست به حقوق روزنامه‌­نگاران و آزادی مطبوعات احترام بگذارند.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید






کارت

کارت