EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت بیش از ۱۴ خبرنگار حین پوشش اعتراضات کابل توسط طالبان
پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰

شبه‌نظامیان طالبان بیش از ۱۴ نفر از کارکنان رسانه‌ها از جمله خبرنگاران و تیم خبری آن‌ها را به دلیل پوشش اعتراضات ضد دولت پاکستان و زنان در کابل بازداشت کردند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه­‌نگاران (IFJ) و انجمن مستقل روزنامه‌­نگاران (AIJA) ، حمله خودسرانه طالبان و بازداشت روزنامه­‌نگاران و کارکنان رسانه­‌ها را محکوم می‌­کند.

فدراسیون بین‌­المللی روزنامه‌نگاران گفت: «ادامه دستگیری‌­ها، تهدیدها و خشونت­‌ها علیه روزنامه­‌نگاران و کارکنان رسانه در این زمینه به طور اساسی با وعده‌­های طالبان در مورد یک رسانه آزاد، مستقل و خصوصی مغایرت دارد.»

طالبان چندین روزنامه‌­نگار و عکاس را حین پوشش خبری اعتراضات ضد پاکستان در کابل، بازداشت و تجهیزات و دوربین آن‌­ها را نیز ضبط کرد.

به دنبال کمک ارتش پاکستان در سرکوب نیروهای مقاومت افغانستان، معترضان علیه مداخله پاکستان در امور داخلی افغانستان، به ویژه مداخله اطلاعات ارتش پاکستان، تجمع کردند.

عکاس طلوع‌­نیوز و خبرنگار آریانانیوز از جمله افرادی بودند که حین پوشش این اعتراضات دستگیر شدند. طالبان همینطور از فیلمبرداری این تظاهرات توسط تیم خبری بی‌بی‌سی ممانعت به عمل آورد.

طالبان پس از بازداشت عکاس طلوع‌­نیوز، ضمن ضبط دوربینش، با دستبند او را به مقر نظامی خود در کابل منتقل کرد. روزنامه‌­نگار دیگری که در این تظاهرات دستگیر شد، اظهار داشت که طالبان به او دستور دادند بینی خود را به زمین بمالد و عذرخواهی کند.

در روز دیگر اعتراضات روزنامه‌­نگارانی از روزنامه «اطلاعات روز» هنگام گزارش از اعتراضات زنان در منطقه کارت چار در غرب کابل، توسط نیروهای طالبان بازداشت شدند.

آن­‌ها به دفعات در طول بازداشت با چوب و کابل فلزی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

همچنین، تهیه‌کننده محلی شبکه یورونیوز توسط طالبان بازداشت شد و مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پس از سه ساعت بازداشت، آزاد شد.

حجت الله مجددی، نایب‌رییس انجمن مستقل روزنامه‌­نگاران اعلام کرد در مجموع ۱۴ روزنامه‌­نگار بازداشت شده در این اعتراضات آزاد شدند.

این انجمن رفتار خشونت‌­آمیز با روزنامه­‌نگاران در تظاهرات اخیر را محکوم کرد و از مقامات طالبان خواست به خبرنگاران اجازه پوشش آزادانه اخبار و تحولات را بدهند.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید






کارت

کارت