EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران قطع و محدودیت اینترنت در ایران را محکوم کرد
پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با اشاره به بیانیه ۵۵ روزنامه‌نگار و مواضع انجمن صنفی سراسری روزنامه‌نگاران در خصوص قطعی اینترنت در خوزستان و به موازات آن «طرح صیانت از فضای مجازی»، نسبت به محدود شدن دسترسی شهروندان به اطلاعات آزاد واکنش نشان داده و این اقدام را محکوم می‌کند.

فدراسیون در همبستگی با انجمن صنفی سراسری روزنامه‌نگاران ایران از مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواهد تا دسترسی به اینترنت را بازیابی کنند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون‌ بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، در این زمینه گفت: «فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران مقام‌های ایرانی را به دلیل قطع اینترنت و نقض حق دسترسی رایگان شهروندان به اطلاعات محکوم می‌کند.»
وی افزود: «ما از خواسته‌ انجمن صنفی سراسری روزنامه‌نگاران ایران مبنی بر بازگرداندن دسترسی به اینترنت و مخالفت آن‌ها با قوانینی که آزادی بیان روزنامه‌نگاران و مردم را تهدید می‌کند، حمایت می‌کنیم.»

بر اساس گزارش نت‌بلاکز، که محدودیت‌های اینترنت را در سطح جهان نظارت می‌کند، خدمات اینترنت تلفن همراه هم‌زمان با اعتراض‌ها در برخی شهر‌های بزرگ ایران، مختل شده و این موضوع توانایی عمومی برای ابراز نارضایتی سیاسی و برقراری ارتباط با یکدیگر و دنیای خارج را محدود کرده است.

در همین زمینه،‌ ۵۵ روزنامه‌نگار در زمینه قطع اینترنت همزمان با اعتراضات خوزستان در بیانیه‌ای نوشتند: ««مدیران ناکارآمد سال‌هاست رسانه‌ها را زیر تیغ سانسور برده‌اند و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مستقل را مورد آزار قرار می‌دهند.»

همزمان هم مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان «صیانت از فضای مجازی» برای محدودسازی پیام‌رسان‌ها و اینترنت در دستور کار قرار داده است.

انجمن صنفی سراسری روزنامه‌نگاران در زمینه این طرح در بیانیه‌ای نوشت: «تصویب چنین طرحی وضعیتی پرمخاطره ایجاد می‌کند که بر بحران گردش اطلاعات در ایران به شدت می‌افزاید. روشن است که این طرح با واقعیت‌های جهان امروز نیز سازگاری ندارد و انزوای رسانه‌ای کشور را تشدید خواهد کرد.»

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت