EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


اصول اخلاقی پوشش رسانه‌ای مهاجرت: دقت، استقلال، انسانیت و مسئولیت‌پذیری
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران مصادف با روز جهانی مهاجران، بار دیگر بر تعهد خود به گزارش اخلاقی، واقعی و دقیق در مورد مهاجرت و نقش رسانه‌ها در این زمینه تاکید می‌کند.
این نهاد بیش از یک‌سال است که در تهیه «منشور اخلاقی برای پوشش رسانه‌ای مهاجرت» با روزنامه‌نگاران آفریقا، آمریکا، آسیا و اروپا و دیگر نمایندگان سازمان‌های روزنامه‌نگاری همکاری دارد.
آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، در این زمینه گفت: «ما مفتخریم که در تهیه پیش‌نویس منشور اخلاقی برای پوشش رسانه‌ای مهاجرت مشارکت داریم.»
وی افزود: «امیدواریم که این امر به متخصصان رسانه کمک کند تا گزارش‌های بهتری در مورد مهاجرت ارائه دهند.»
«منشور اخلاقی برای پوشش رسانه‌ای مهاجرت» از منشور جهانی اخلاق روزنامه‌نگاری الهام گرفته و شش اصل اخلاقی را برای پوشش رسانه‌ای مهاجرت پیشنهاد می‌کند.
این منشور به نکات زیر توجه ویژه دارد:
• در ابتدا روزنامه‌نگاری که مسئله مهاجرت را پوشش می‌دهد باید منشا و تأثیر اصطلاحات به کار برده شده را رمزگشایی کند و از گفتمان نفرت که نژادپرستانه، بیگانه ستیز و تبعیض‌آمیز است، اجتناب کند.
• روزنامه‌نگاران در پوشش رسانه‌ای مهاجرت باید این نکته را در نظر بگیرند که مهاجران افرادی قابل احترام و افتخار هستند، این رویکرد روزنامه‌نگاران را ملزم می‌کند تا فرصتی عادلانه برای مشارکت در بحث فراهم کنند.
• روزنامه‌نگار یکی از شاهدان است و با همدلی باید وضعیت را همان‌طور که هست به تصویر بکشد. آن‌ها همچنین باید رضایت آگاهانه مهاجر را برای انتشار تصویر وی تضمین کنند.
• تهیه کنندگان کاملاً متقاعد شده‌اند که پوشش رسانه‌ای مهاجرت به هوشیاری ویژه متخصصان رسانه احتیاج دارد. این پوشش احترام دقیق به اصول اخلاقی این حرفه را می‌طلبد: دقت، استقلال، انسانیت و مسئولیت‌پذیری.
متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت